Att regelbundet promenera kan ge många oväntade hälsovinster. Bland annat så kan du minska risken att drabbas av några av våra vanligaste folksjukdomar. Här följer några härliga fördelar med att promenera som kanske kan ge dig lite motivation att gå ut och gå mer.

Promenera ger många hälsofördelar

Promenader kan minska sötsuget

En promenad kan minska sötsuget och bidra till bättre blodsockerbalans. Bland annat visar en studie som utfördes vid universitetet i Exeter att det kan räcka med en promenad på 15 minuter för att minska suget efter sötsaker. Regelbundna promenader minskar även risken att utveckla diabetes typ-2.

Minskad risk för bröstcancer

Vid en stor studie (2) studerade man hur promenader kan bidra till minskad risk att drabbas av bröstcancer. Man fann att kvinnor som promenerade minst 7 timmar i veckan minskade risken att drabbas av bröstcancer med 14 procent. All motion är bra för att minska risken för sjukdomen och andra cancerformer.

Motverkar genetisk fetma

Forskare vid Harvard universitet tittade närmare på 32 gener som kan kopplas till fetma. Studien omfattade 12000 personer. Man fann att dessa geners förmåga att bidra till fetma halverades bland dom som hade som vana att promenera i snabb takt minst en timme om dagen.

Minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom

En av världens största studier som genomfördes av Nurses health study (4) visade att kvinnor som promenerade mer än tre timmar i veckan hade en minskad risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar med hela 35 procent. Samma resultat visades för dom som utförde hårdare fysisk aktivitet.

Promenader håller igång tarmarna

Promenader hjälper till att hålla tarmarna igång och bidrar till att tarmsystemet fungerar bättre. En studie (5) som pågick i 21 års tid där 8.000 hawaiianska och japanska män ingick, fann man att en ökad fysisk aktivitet kraftigt minskade risken för tjocktarmscancer. Flera andra studier som gjorts både i Sverige och USA har visat liknande resultat.

Promenader gör dig gladare

Att promenera kan få dig att känna större glädje och kan samtidigt lindra depression, stress och ångest (6). 30-45 minuter om dagen räcker för att du ska känna en förändring. När man rör på sig ökar utsöndringen av endorfiner, kroppens lyckohormon. Samtidigt minskar utsöndringen av stresshormon. Att promenera kan därmed bidra mer med energi till både kropp och själ.

Att promenera kan ge längre liv

I en studie (7) som gjordes på vuxna i åldern 50-60 år visade det sig att fysisk aktivitet ger en minskad risk med 35 procent att dö inom de närmaste 8 åren i jämförelse med de som är stillasittande. För personer som har diabetes, röker eller har högt blodtryck var risksänkningen 45 procent.

Promenader ger bättre sömn

En rask promenad på eftermiddagen eller kvällen kan bidra till bättre sömn. Men man ska undvika att promenera, eller motionera precis innan läggdags. Då man kan få motsatt effekt istället.

Att promenera skyddar mot Alzheimers

Flera studier (9) på äldre personer visar att promenader kan skydda mot Alzheimers sjukdom. Så lite som 45 minuter i veckan kan ge ett skydd. Promenader förbättrar balans och koordination, vilket håller hjärnans aktiv.

Promenader minskar risken för benskörhet

Promenader kan göra underverk för att skydda och förebygga benskörhet (10). När du promenerar stärker du skelettet samtidigt som du använder 95 procent av dina muskler. En studie visade att kvinnor som passerat övergångsåldern och som promenerade i minst 45 minuter, 4 dagar i veckan stärktes benvävnaden med 3 procent på ett år. Den grupp som inte motionerade eller rörde mycket på sig förlorande under samma tid 10 procent av sin benvävnad.

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(2) Promenader minska risken för bröstcancer: https://www.cancerfonden.se


(4) Att promenera kan minska risken för hjärt-och kärlsjukdom med 35 procent: http://www.nurseshealthstudy.org/

(5) Promenader kan minska risken för tjocktarmscancer: https://www.cancerfonden.se/cancerfondsrapporten/fysisk-aktivitet-minskar-risken-for-cancer

(6) Fysisk aktivitet kan öka utsöndringen av endorfiner: http://fof.se/tidning/2013/5/artikel/traning-kan-motsvara-en-normal-dos-morfin

(7) Promenader och fysisk aktivitet kan öka livstiden: http://ki.se/forskning/fa-upp-pulsen-30-minuter-per-dag

(9) Promenader och fysisk aktivitet kan skydda mot Alzheimers : http://www.demenscentrum.se/Dold---Puffar-RSS-Menyer/Aldre-i-Centrum-105/Allt-som-ar-bra-for-hjalrtat-ar-bra-for-hjarnan/

(10) Promenader minskar risken för benskörhet: Artikel publicerad i september 2012 vid Medicinska fakulteten, Lunds universitet.

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Lena H juni 12, 2016 kl. 23:54

Då ska jag ut och promenera mera! 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: