Under det senaste decenniet så har mycket fokus legat på D-vitaminet och dess effekt på hälsan – En vitamin som är viktigare än många tror då det är inblandat i 100-tals funktioner i kroppen. D-vitaminbrist är även mycket vanligt på vår norra breddgrad, vilket gör det till ett ännu viktigare ämne. Här följer 5 viktiga funktioner av D-vitaminet som fått mycket uppmärksamhet de senaste åren.

D-vitamin

D-vitaminets betydelse för immunsystemet

D-vitamin stödjer immunsystemets normala funktion och spelar en betydande roll då det hjälper kroppen att reagera effektivare mot bakterier och virus. Brist på D-vitamin sänker förmågan hos en rad olika biologiska system, bland annat de som hanterar infektioner. (1)

D-vitaminets betydelse för normal benstomme

D-vitaminet har en stor betydelse för benstommens normala funktion. D-vitamin är inblandat i den process som reglerar kalciumbalansen, vilket är en viktig nyckel till nybildning av benmassa. D-vitaminet arbetar även tillsammans med magnesium för att skapa ett friskt skelett. Studier visar att låga nivåer av D-vitamin i kroppen ökar risken för frakturer, samt att D-vitamin bidrar till bättre läkning vid benbrott. (2)

D-vitaminets betydelse för mental hälsa

Det finns en tydlig relation mellan D-vitamin och mental hälsa. D-vitaminbrist kan leda till trötthet, nedstämdhet och depression. Att se till att få i sig tillräckliga mängder D-vitamin om man har tendenser att känna sig låg, eller om man har problem med årstidsrelaterad depression (SAD) kan göra stor skillnad och öka välbefinnandet betydligt. (3)

D-vitamin kan bidra till minskad risken för demens

Demens blir en allt vanligare sjukdom bland äldre, men det är ingen naturlig del av åldrandet. Demens orsakas av hjärnskador som i sin tur kan bero på en mängd olika orsaker. Genom forskning och studier har man sett att D-vitamin kan spela en betydande roll då D-vitamin egentligen är en steoridhormon som är involverad i ett 100-tal viktiga kroppsfunktioner.

Ett exempel på en studie: Under sex år följdes drygt 1600 deltagare som var 65 år eller äldre. Resultatet visade att riskökningen för demens var 53 % för deltagarna som hade viss brist på D-vitamin respektive 125 % för dem som hade allvarlig brist på vitaminet. Studien publiceras i tidskriften Neurology 2014. (4)

D-vitamin bidrar till att bibehålla normala tänder

D-vitaminbrist kan enligt studier leda till sämre tandhälsa. D-vitamin är nödvändigt för kroppens omsättning av kalcium och fosfat och har därmed en stor betydelse för att bibehålla starka tänder. (5)

Att få i sig tillräckligt med D-vitamin

Den bästa källan för D-vitamin är solen. Kroppen kan producera D-vitamin vid ljusexponering av omättat fett utanpå huden, för att sedan absorberas genom huden och tas upp av blodet. Därefter fortsätter transporten till lever och njurar för fortsatt syntes, så att den aktiva formen, 1,25-dihydroxykolekalciferol eller vitamin D3, bildas.

Eftersom solen inte kan tillgodose oss med tillräckliga mängder D-vitaminer året om så är det av stor betydelse att vi får i oss tillräckligt via D-vitaminrika livsmedel. Om man känner behov så kan man även komplettera med kosttillskott av D-vitamin. Exempel på tillskott av D-vitamin är: Alpha Plus D-vitamin, , Solgar D-vitamin eller Holistic D-vitamin – finns som kapslar, tuggtabletter eller i flytande form för både vuxna och barn.

Här hittar du återförsäljare av D-vitamin

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 222-229, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) D-vitaminets betydelse för normal benstomme: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19307517?ordinalpos=10&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

(3) Jorde R, et al. Effects of vitamin D supplementation on symptoms of depression in overweight and obese subjects: randomized double blind trial. J Intern Med. 2008 Dec;264(6):599-609. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2796.2008.02008.x/abstract

(4) Thomas J. Littlejohns et al. Vitamin D and the risk of dementia and Alzheimers disease. Neurology 7 augusti 2014.

(5) D-vitaminets betydelse för starka tänder: http://www.tf.nu/nyhet/d-vitamin-minskar-risken-att-forlora-tander/

 

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 3 comments… read them below or add one }

1 Anna Johansson oktober 9, 2015 kl. 13:11

Gör stor skillnad att ta extra D-vitamin! Solsken i själen hela året om 🙂

Svara

2 Sandra oktober 9, 2015 kl. 13:12

En otroligt viktig vitamin!

Svara

3 Marika oktober 20, 2015 kl. 11:16

Jag har tagit extra D-vitamin i flera år nu och det gör en stor skillnad för välmåendet och energin!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: