5 sätt att minska risken för demens

by Mikaela Bjerring on 4 september, 2014 · 0 comments

in Blogg, Hjärnan - Minnet

I Sverige fick förra året ca 20 000 människor diagnosen demenssjukdom, en siffra som ökar för varje år. Det finns en hel del man kan göra själv för att minska risken att utveckla minnesrelaterade sjukdomar.

5 sätt att minska risken för demens och Alzeimers

Kost

Att äta kost som är rik på antioxidanter, Omega-3 fettsyror samt en allmänt näringsrik kost stödjer hjärnfunktionen och håller hjärnan frisk. Socker och en hög andel mättat fett ökar däremot risken för att utveckla demens. Även brist på D-vitamin kan vara en bidragande orsak för att utveckla demens.

En studie (1) publicerad i den prestigefyllda vetenskapliga tidskriften New England Journal of Medicine visar att risken för att utveckla demens är högre hos personer med hög blodsockernivå. Detta gäller även hos dem med så kallade ”normala” blodsockervärden, alltså inte bara hos diabetiker. Diabetes anses utgöra en väsentlig riskfaktor och löper dubbelt så stor risk att bli dementa. Detta gäller både diabetes typ-1 och typ-2.

Kosttillskott av E-vitamin har i en Svensk-Italiensk studie visat minska risken för att utveckla Alzheimers (2).

Undvik negativ stress

En studie gjord vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg visar att personer som utsätter sig för negativ stress under längre perioder löper en ökad risk för att senare i livet insjukna i demens. Hos personer med alzheimers har man sett höga nivåer av stresshormon i hippocampus, den del av hjärnan som drabbas hårdast vid sjukdomen. Skadlig stress innebär att hjärnan utsätts för höga nivåer av kortison vilket kan leda till minnesproblem.

Ett bra socialt liv

Utåtriktade och lugna kan slippa demens visar en svensk studie som gjordes vid karolinska institutet. Lugna och optimistisk människor, med ett rikt socialt liv löper mindre risk att utveckla demens på äldre dar. Den som är lättstressad däremot har en ökad risk att bli dement visar samma studie.

Fysisk aktivitet

Se till att vara aktiv både fysiskt och socialt. En studie som gjordes vid Karolinska institutet visar att en person som ägnar sig åt fysisk aktivitet i medelåldern löper en betydligt lägre risk att utveckla alzheimer vid ett senare skede i livet. Fysisk aktivitet kan ha lika stor effekt som bromsmediciner hos de som redan är sjuka. Det har en positiv inverkan på blodkärlen och kan stärka immunförsvaret, vilket gör att infektioner blir mindre farliga för hjärnan.

Hjärngympa

Stimulera hjärnan genom att t.ex lära dig ett nytt språk och odla dina sociala kontakter. Håller du hjärnan in trim minskar risken för att utveckla demens. Det visar en studie gjord av en grupp forskare från Rush University Medical Center i Chicago. Ju mer reservkapacitet du skaffat dig desto längre tid tar det för sjukdomen att bryta ner hjärnan. Hjärngymnastik och intellektuell aktivitet kan inte helt skydda från demens, men det kan förskjuta sjukdomen och den drabbade kan fungera bättre under en längre tid.

De brittiska forskarna har i 7 år följt 1 500 äldre personer och undersökt hur de utvecklat tecken på demens. Deras forskningsresultat publiceras i det senaste numret av den ansedda läkartidskriften British Medical Journal Slutsatsen är att med rätt kost och fortsatt inlärning och träning av hjärnan under hela livet förebyggs demenssjukdomar.

Mental hälsa

Att ha en depression kan nästan dubbla riskerna att utveckla demens senare i livet, enligt en ny studie som publicerats i tidskriften American journal Neurology. Det har redan tidigare varit känt att depression och demens ofta är kopplat till varandra, men nu har två studier visat att depression faktiskt kan ge demens senare i livet, dock är det fortfarande oklart varför.

 

 KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Studie i New England Journal of Medicine: http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1215740#t=abstract

(2) Demenscentrum.se: http://www.demenscentrum.se/Forskning/Nyheter/E-vitamin-kan-motverka-alzheimer/

(3) Sudie: Karolinska institutet, Personality and lifestyle in relation to dementia incidence Neurology, 20 januari 2009 - www.ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=67778&l=sv&newsdep=130

Spara



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: