Att vara aktivt är nödvändigt för att vi ska må bra både fysiskt och psykiskt. Listan på fördelar av fysisk träning skulle kunna göras oändligt lång, men här följer i alla fall 7 anledningar för varför du bör inkludera regelbunden träning i din vardag.

Fördelar med att träna kondition

Bättre fysisk prestationsförmåga

När du tränar regelbundet så ökar din energinivå och du kommer uppleva bättre ork och prestationsförmåga under hela dagen.

Starkare kropp och skelett

Träning förbättrar muskelstyrka, koordination och balans. Starka muskler ger i sin tur stöd till skelettet. Skelettet består av levande vävnad som ständigt växer och för att hålla sig starkt och friskt så behövs motion.

Starkare hjärta och lungor

Bättre kondition bidrar till att hjärtmuskeln blir starkare och inte behöver slå lika många slag per minut. Pulsen blir alltså lägre och hjärtat behöver inte jobba lika hårt. När man tränar kondition använder man sin lungkapacitet på ett bättre sätt och man får en ökad ventilation av lungans alveoler. Detta gör att en vältränad person får en lugnare och mer effektiv andning.

Bättre självkänsla

Vid träning aktiveras tunna nervtrådar som går från muskeln till det centrala nervsystemet. Denna aktivering ger upphov till en ökad frisättning av endorfiner i hjärnan. Träning bidrar därmed till en känsla av ökat välbefinnande och bättre självkänsla.

Förbättrad kognitiv förmåga och mental hälsa

Träning är inte enbart gynnsamt för den fysiska prestationen utan även för den mentala prestation. Folk som motionerar regelbundet upplever mindre depressiva episoder, ångest och oro. Du mår helt enkelt bättre och blir gladare när du är fysiskt aktiv.

Bättre sömn

Att motionera regelbundet är en bra förutsättning för god sömn. Det har bevisats i många undersökningen att ju mer man tränar, desto bättre sömn får man.

Bättre syreupptagningsförmåga

När du tränar kondition så förbättras kroppens syreupptagningsförmåga och uthållighet. Kroppen blir bättre syrsatt vilket har en stor betydelse för hälsan. Dålig syreupptagningsförmåga har visat sig vara en av de största riskfaktorerna som finns för att dö i förtid.

Relaterade inlägg:

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR


Forskning om förbättrad kognitiv förmåga och mental hälsa vid fysisk träning: http://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014/04/Konditionen-forbattra-kognitionen.pdf



Träning bidrar till bättre sömn: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15892929

Fysisk inaktivitet - det största hälsoproblemet i 2000-talet: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19136507

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 3 comments… read them below or add one }

1 Sofia september 4, 2015 kl. 10:44

Visst mår man så mycket bättre när man tränar. Det är en underbar känsla efter ett hårt träningspass 🙂

Svara

2 Therese september 4, 2015 kl. 10:46

Tack för påminnelsen! Måste komma igång med träningen igen efter ett längre uppehåll.

Svara

3 Maja J september 11, 2015 kl. 16:24

Finns inget härligare än nu när jag kommit in i min träningsrutin igen 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: