9 tips för starkare immunförsvar

by Mikaela Bjerring on 1 juli, 2011 · 1 comment

in Blogg, Förkylning, Hälsa, Immunförsvaret - Immunsystemet, Kost, Sjukdomar - Symtom, Stress

Det finns många faktorer som påverkar vår hälsa och välmående. Ständiga förkylningar, infektioner och en bråkig mage kan bero på att immunförsvaret är försvagat. Här följer några tips om hur du kan få ditt immunsystem på topp!

Starkare immunförsvar

Tips 1. Att det är viktigt att äta en bra och balanserad kost vet de flesta, men det är även lika viktigt hur man äter. Ät sittande i en avslappnad miljö, ät långsamt och tugga noga. Dela gärna även upp ditt dagliga energiintag på 4-6 mindre måltider. Det kan bidra till bättre matsmältning och näringsupptag som i sin tur ger starkare immunsystem (1). Se även till att din mage och tarm mår bra och att din tarmflora är i balans.

Tips 2. Stress kan skada vårt immunsystem
. Under stress producerar kroppen stresshormonerna noradrenalin, adrenalin och kortisol. Under långvarig stress och långvarig utsöndring av dessa stresshormoner medverkar de till att störa immunsystemets funktion, vilket gör oss känsligare mot infektionssjukdomar. Vid stress förbrukar kroppen bland annat mer B-vitaminer, C-vitamin, zink och magnesium (2). Att se till att få i sig extra av dessa näringsämnen genom kosten kan då vara en bra ide. Det finns även speciellt utformade kosttillskott speciellt anpassat för dom som stressar mycket. Dessa kosttillskott hittar du här.

Tips 3. Solljus gör vårt  immunsystem starkare eftersom D-vitamin stödjer immunsystemet och vårt mentala välbefinnande (3). Så se till att få i dig tillräckligt med D-vitamin genom kosten och komplettera med kosttillskott av kosttillskott av D-vitamin vid behov.

Tips 4. Sömn är viktigt för många kroppsfunktioner och en god sömn är en förutsättning för ett välfungerande immunsystem. Störd sömn inverkar negativt på hälsan på flera sätt. Vi behöver tillräckligt med vila och återhämtning för att fungera optimalt (4).

Tips 5. Motion ger starkare immunsystem. 
All motion som inte går till överdrift är bra för immunsystemet. Men komplettera gärna med antioxidanter eftersom behovet ökar vid träning (5).

Tips 6. Mycket skratt ger ett starkare immunsystem. Ett gott skratt förbättrar cirkulationen, ökar förbränningen, sänker blodtrycket och minskar muskelspänningar (6). Skratta mycket!

Tips 7. Tänk positivt! Studier har visat att folk som tänker positivt kan leva upp till tolv år längre än pessimister. En positiv attityd påverkar även vårt immunsystemet. Personer som lätt blir nervösa, oroliga, stressade och som har mycket humörsvängningar blir sjuka oftare (7).

Tips 8. Använd huvudet! En professor vid Berkeley universitet studerade hur bridgespel stimulerade kvinnors immunsystem. Han hittade ett samband mellan starkare immunsystem och de delar i hjärnan som har hand om planering, abstrakt tänkande och initiativförmåga (8).

Tips 9. Att lyssna på musik kan ge starkare immunsystem, men det måste vara musik som du verkligen gillar! Sänk dock volymen! Om du under längre tid utsätt för oljud kan ditt immunförsvar påverkas negativt och dessutom kan du riskera att dramas av högt blodtryck (9).

Kosttillskott som stärker immunförsvaret hittar du här

Relaterade inlägg:

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Kost - Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, Sida: 177-178. ISBN: 91-534-2085-3

(2) Stress - Marucha, PT, Mucosal Wound healing is impaired by examination stress, Psychosom Med. Maj/juni 1998;60:362-65

(3) D-vitamin – immunsystem: http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar

(4) Sömn - Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, Sida: 315. ISBN: 91-534-2085-3

(5) Motion - Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, ISBN: 91-534-2085-3

(6) Skratt - Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, Sida: 168. ISBN: 91-534-2085-3

(7) Tänk positivt - Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, Sida: 164-165. ISBN: 91-534-2085-3

(8) Hjärnstimulans - Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, ISBN: 91-534-2085-3

(9) Musik - Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, Sida: 167. ISBN: 91-534-2085-3

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Emelie juli 15, 2013 kl. 14:47

Bra tips! Värt att tänka på 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: