Sömnsvårigheter och hälsan

by Mikaela Bjerring on 27 juli, 2011 · 1 comment- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg

Sömnsvårigheter och hälsan

Sömnsvårigheter och hälsan

Sömnsvårigheter och sömnbrist har stark påverkan på hälsan.
Sömn behövs för att kroppen och hjärnan ska få vila, bearbeta intryck som vi samlat på oss under dagen och låta kropp och hjärna återhämta sig. Om du sover bra på natten klarar du lättare av stress och påfrestningar under dagen.  En god sömn är sannolikt lika viktigt som motion och nyttig mat för en god hälsa.

Sömnbrist och sjukdomar
Dålig sömn anses vara en mycket viktig faktor bakom flera av dagens folksjukdomar som hjärt-kärlsjukdom, diabetes, depression och utbrändhet. För lite sömn kan även leda till koncentrationsproblem, depressioner, infektionskänslighet, för tidigt åldrande och till och med allvarliga sjukdomar.

Forskning av sömnbrist
Forskning visar att för lite sömn ökar risken för fetma och diabetes typ 2. Vid sömnrubbningar aktiveras stresshormoner som i sin tur stör sockeromsättningen i kroppen. Utsöndring av tillväxthormon rubbas och halterna av leptin minskar. Leptin är ett hormon som har stor betydelse för aptitreglering. Lägre leptinhalter leder till ökat sug efter fet och söt mat.

Risken för att bli hjärtsjuk ökar med 50 % om man sover mindre än sex timmar per natt, under en längre tid. Det visar studier som gjorts på mer än 470.000 personer från åtta länder, med uppföljning upp till 25 år. För lite sömn ökar också risken att utveckla eller avlida av stroke (slaganfall/hjärnblödning/propp) med 15 procent. Studien säger att optimalt är mellan sju och åtta timmars sömn per natt. 55 procent av svenska arbetstagare säger att de får mindre än sju timmars sömn per dygn, under en arbetsvecka, enligt Arbetsmiljöverket.

Sedan 1993 har vi kunnat se en fördubbling av antalet personer med sömnproblem i SCB:s statistik. Det sammanfaller med de ekonomiska problemen vi hade i början av 90-talet. Då inträffade förändringar som innebar att det ställdes högre krav på människor både i arbetslivet och i skolan. Det var även då explosionen av fall med utbrändhet inträffade i Sverige.

Vad kan man då göra vid sömnsvårigheter?
Kosttillskottet Natt MerVital innehåller bland annat magnesium och kalcium som är kända för att ge kroppen ro samtidigt som kroppen byggs upp inför nästa aktiva dag.
Här hittar du: Natt MerVita

Kosttillskottet Seretin Forte hjälper dig till en känsla av vällust och avslappning och främjar god sömn. Seretin Forte innehåller extrakt av grönt te som har en lugnande effekt vid stress samtidigt som det är lättare att hålla koncentrationen och fokus.
Här hittar du: Seretin Forte

RELATERADE INLÄGG: Tips och råd vid sömnproblem

Bildkälla: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lazy_sleeping_barnstar.svg Källa:  Svenska Dagbladet 2011-02-27.


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Anna K juli 31, 2011 kl. 20:29

Min syster hade svårt ett sova en period efter ett stort trauma. hon blev hjälpt av theanine. Jag har även själv använt det vid tillfälle då jag har haft svårt att koncentrera mig: Du har mycket bra information på din sida!

Ha en fotrsatt trevlig kväll!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: