Alger i kosten

by Mikaela Bjerring on 13 juni, 2014 · 1 comment

in Blogg, GI - Glykemiskt index, Hälsokost – Kosttillskott, Kost, Livsmedel, Superfoods

I japan kan man konsten att tillaga alger, och dessa används flitigt i mängder av olika maträtter. Som 19-åring bodde jag själv i Tokyo och det var även där och då som jag lärde mig att uppskatta alger av alla dess sorter.

Alger kallas också havets sallad, men de innehåller betydligt mer värdefulla näringsämnen än ett salladshuvud. Det finns en mängd olika sorters alger –  fulla av mineraler, vitaminer, antioxidanter, klorofyll, essentiella fettsyror (Omega-3 och Omega-6), aminosyror m.m.

Till skillnad från landväxterna tar algerna upp näring ur havet direkt genom cellväggen. Därför innehåller de en rad näringsämnen som ger unika renande och stärkande effekter på kroppen, men även naturliga antibiotiska ämnen som skyddar mot bakterieinfektioner. I japan går tron på algernas medicinska effekt långt tillbaka i tiden. Torkade alger är viktiga ingredienser i zen-munkarnas matlagningskonst, shojin-ryori, som utgår från kroppens behov av olika näringsämnen.

kelp

Kombu en av de vanligaste havsalgerna i japan är tillsammans med torkad fisk stommen i dashi, en buljong som använd till många rätter. I vegetariska böngrytor kan man med fördel tillsätta kombu eftersom det anses underlätta matsmältningen och minska risken för gasbildning.

Wakeme är en grönalg som används bland annat i misosoppa. Den tar bara 5-10 minuter att koka och kan även wokas blötlagd och användas i sallader och grytor.

Arame är en tunn rödalg med mild smak. Den behöver koka i 10 minuter, men är även god att woka och marinera i soja och sesamolja, men behöver blötläggas först.

Mazuku är en mycket tunn alg som trådar av gele. Oftast marinerar man dem i soja och risvinäger och dricker som soppa.

Nori är de sjögräsblad man använder i sushirullarna maki. Nori finns att köpa i asiatiska affärer och även i de flesta större livsmedelsbutiker idag.

Alger i kosten

Kanske är algerna en del av förklaringen varför japanerna har så lågt BMI. En annan förklaring kan vara att japanerna äter ofta men bara lite åt gången. Många ingredienser i det japanska köket har även lågt GI som fisk, tofu och grönsaker.

Här i väst är torkade alger som malts till pulver så som t.ex. Chlorella och Spirulina framför allt populära kosttillskott då algerna har väldigt högt näringsvärde. Förutom att dessa alger innehåller mineraler, vitaminer, antioxidanter, klorofyll, aminosyror, omega-3 och Omega-6 är algerna även rika på RNA och DNA nukleinsyror som återfinns i våra celler.

Alger kan även vara extra värdefull föda för vegeterianer/veganer tack vare den stora mängden protein (upp till 65% protein) samt dess innehåll av B12. Alger räknas som superfood då de har mycket högt näringsvärde.

Spirulina

Alger är även renande för lymfan, stödjer en normalt fungerande lever och främjar sköldkörtelns aktivitet, det senare på grund av innehåll av jod. Att tillsätta alger i maten eller som kosttillskott kan vara ett bra sätt att höja näringstätheten i kosten.

Alger som hälsokost hittar du här

 

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Therese W juni 14, 2014 kl. 14:20

Älskar alger, och äter ofta japanskt ute. Tycker dock det är svårt att laga då jag inte har erfarenhet och det är inte heller så lätta att hitta olika typer av alger!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: