Alanin, L-alanin, Beta-alanin

by Mikaela Bjerring · 0 comments

Alanin är en icke essentiell aminosyra och Beta-alanine är en variant av alanin, men med en annan molekylstruktur. Beta-alanin är bland annat ett populärt tillskott vid styrketräning och högintensiv konditionsträning för att öka prestationen och uthålligheten. Klicka här för att läsa mer om L-alanin och Beta-alanin

Core Beta-alanine, 500 g (100 portioner)

core beta alanine Core Beta Alanine innehåller 100% beta-alanin. Framtagen för styrketräning och högintensiv konditionsträning.

199 kr

Gå till butik
 

Self Omninutrition Amino Beta-Alanine, 200 g (66 portioner)

Self Omninutrition Amino Beta-Alanine Self Omninutrition Amino Beta-Alanine är speciellt framtagen för styrketräning och högintensiv konditionsträning.

159 kr

Gå till butik
 

WNT Amino tabletter, 120

WNT Amino tabletter WNT's Amino Tabs är ett vetenskapligt framtaget aminosyrekomplex med fria och peptidbundna aminosyror som absorberas mycket snabbt i muskulaturen.

169 kr

Gå till butik
 

Aldrig vila Regenerate, 800 g

Aldrig vila Regenerate, 800 g Regenerate är en väl sammansatt post-workout produkt för dig som tränar hårt. De verksamma ämnena maximerar återhämtningen, ingår i muskeluppbyggande processer samt upprätthåller normala hormonnivåer.

349 kr

Gå till butik
 

Fler kosttillskott hittar du här

Skillnad mellan l-alanine och beta-alanine

Funktion och skillnad mellan L-alanin och Beta-alanin i kroppen

L-alanin är en icke essentiell aminosyra ( NEAA ), vilket betyder att kroppen själv kan tillverka aminosyran. I kroppen stödjer l-alanin omsättningen av tryptofan och pyridoxine. Vid hypoglykemi kan alanin vara en viktig källa för glukosproduktionen och kan stabilisera blodsockerhalterna under långa perioder (1). L-alinin finns i kosten i proteinrika livsmedel och som tillskott ingår l-alinin ofta i olika aminosyrakomplex.

Beta-alanin är en variant av aminosyran alanin (alfa-alanin) där aminogruppen sitter på B-positionen relativt till karboxylgruppen, det vill säga två atomer ifrån karboxylgruppen istället för en atom ifrån som i alfa-alanin. Beta-alanin saknar stereocentrum på grund av dess annorlunda molekylstruktur till skillnad från alfa-alanin. Beta-alanin är en aminosyra som bidrar till att upprätthålla nivåerna av karosin i musklerna. Det utgör en viktig buffert i muskelcellen och gör att muskelcellen tål lite lägre pH vid hårt arbete.

Beta-alanin vid träning

När vi tränar hårt sjunker pH-nivåerna i våra muskler eftersom mjölksyra bildas, vilket förhindrar muskelkontraktion. Det är här beta-alanin kommer in i bilden eftersom det kan bidra till att upprätthålla nivåerna av karosin i musklerna. Karosin är ett naturligt ämne vars uppgift är att buffra mjölksyra och upprätthålla rätt pH-balans för optimalt muskelarbete (2). Tillskott av beta-alanine optimerar nivåerna av karosin och minskar ansamlingar av mjölksyra i musklerna under träningen, vilket ökar prestationen och uthålligheten och fördröjer tiden till utmattning (3). Beta-alanin har ingen effekt på stresshormoner eller tillväxthormoner i kroppen (4).

När vi äter beta-alanin tas det upp och går ut i blodet för att slutligen komma fram till våra muskler där det tillsammans med histidin bildar karnosin. Anledningen till att det är mer effektivt att äta beta-alanin istället för att inta tillskott av karnosin, är för om man äter karnosin så måste det först brytas ner till beta-alanin och histidin för att kunna tas upp i blodet och transporteras till musklerna, för att sedan återskapas som karnosin.

Beta-alanin kan ge en pirrande och stickande känsla i kroppen vid användning som är helt ofarligt. Den känslan brukar avta när man använt tillskottet ett par gånger.

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Important role of muscle carnosine in rowing performance.- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20671038

(3) Beta-Alanine Supplementation For Exercise Performance - http://www.pharmacistanswers.com/beta-alanine-supplementation-for-exercise-performance.html

(4) Beta-alanine and the hormonal response to exercise. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18548362


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa