Isoleucin, L-isoleucin

by Mikaela Bjerring · 0 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

Isoleucin är en essentiell aminosyra som tillhör de grenade aminosyrorna (BCAA). Det är en av de 20 aminosyror som bygger upp protein. Den tillhör gruppen neutrala, hydrofoba, opolära aminosyror. Isoleucin ingår i BCAA-tillskott tillsammans med övriga grenade aminosyror. Inom gymvärlden är BCAA ett populärt tillskott för att öka uthålligheten och muskeltillväxten. Klicka här för att läsa mer om Isoleucin och BCAA

Aldrig vila BCAA, 500 g pulver

aldrig vila bcaa Aldrig Vilas BCAA innehåller de tre grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin i proportionerna 6:1:1. Kosttillskott för muskeluppbyggnad och motverkande av muskelnedbrytning.

315 kr

Gå till butik
 

WNT BCAA, 120 kapslar

bcaa kapslar wnt WNT`s BCAA Caps innehåller de tre grenade aminosyrorna L-Valin, L-Leucin och L-Isoleucin även kallade BCAA (Branched Chain Amino Acids) som är några centrala aminosyror.

289 kr

Gå till butik
 

Fler kosttillskott hittar du här

Aminosyran Isoleucin

Funktion av isoleucin i kroppen

Isoleucine har betydelse för tillverkningen av hemoglobin och är involverad i utveckling och reparation av energireglering och muskler. Behovet av isoleucin och övriga grenade aminosyror ökar därför efter trauman och operationer. Isoleucin är även involverad i blodsockerregleringen, vilket har en extra stor betydelse vid diabetes och för att upprätthålla en normal blodsockernivå.

Isoleucin och BCAA vid träning

Isoleucin agerar även som en energikälla vid fysisk ansträngning och bidrar då till ökad uthållighet och muskeltillväxt. Aerobisk och icke aerobisk träning, styrketräning och andra fysiskt ansträngande motionsformer kräver mer isoleucine tillsammans med de andra grenkedjade aminosyrorna Leucin och Valin. Det gör BCAA till ett mycket populärt träningstillskott.

L-valin och L-isoleucin spelar båda en roll för proteinsyntesen, men valin är mest känd för att öka den mentala prestationen, vilket bidrar till bättre träningsmotivation. L-leucin är intressant eftersom den har en stor betydelse för proteinsyntesens start, som är en nödvändig process för muskeltillväxt. L-leucin är därför oftast den aminosyra som det finns mest av i BCAA-tillskott.

BCAA är perfekt både vid uppbyggnadsfasen och i samband med diet. Tillskottet intas vid träning för att hjälpa muskeluppbyggnad, minska muskelnedbrytningen och främja återhämtningen.

Exempel på livsmedel som innehåller isoleucin

  • Nötkött
  • Fläsk
  • Vilt
  • Kyckling
  • Lever
  • Fisk
  • Ägg
  • Mjölk
  • Keso
  • Sojaprotein
  • Kelp
  • Spirulina
  • Råg
  • Cashewnötter
  • Mandlar
  • Pumpakärnor
  • Sesamfrön
  • Solrosfrön
  • Kikärtor
  • Linser

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa