Leucin, L-leucin

by Mikaela Bjerring · 0 comments

Leucin är en essentiell aminosyra som tillhör de grenade aminosyrorna (BCAA). Det är en av de 20 aminosyror som bygger upp protein. Som tillskott finns leucin som isolerad aminosyra och ingår även i BCAA-tillskott tillsammans med övriga grenade aminosyror. Inom gymvärlden är BCAA ett mycket populärt tillskott för att öka uthålligheten och muskeltillväxten. Klicka här för att läsa mer om Leucin och BCAA

Self Omninutrition Leucin, 200 gram (80 portiner)

leucin kosttillskott Self Omninutrition leucin är 100% rent leucin med bra upptagningsförmåga. Omvnadlas inte till glukos i kroppen.

199 kr

Gå till butik

WNT BCAA, 120 kapslar

bcaa kapslar wnt WNT`s BCAA Caps innehåller de tre grenade aminosyrorna L-Valin, L-Leucin och L-Isoleucin även kallade BCAA (Branched Chain Amino Acids) som är några centrala aminosyror.

289 kr

Gå till butik
 

Aldrig vila BCAA, 500 g pulver

aldrig vila bcaa Aldrig Vilas BCAA innehåller de tre grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin i proportionerna 6:1:1. Kosttillskott för muskeluppbyggnad och motverkande av muskelnedbrytning.

315 kr

Gå till butik
 

Fler kosttillskott hittar du här

Aminosyran Leucin

Funktion av Leucin i kroppen

Leucin är involverad i utveckling och reparation av energireglering och muskler tillsammans med de andra grenade aminosyrorna Isoleucin och valin. Behovet av Leucin och övriga grenade aminosyror ökar därför efter trauman och operationer. Precis som Isoleucin är Leucin involverad i blodsockerregleringen, vilket har betydelse för normal insulinproduktion och blodsockerkontroll.

Leucin och BCAA vid träning

Leucin är en aminosyra som har en mycket stor betydelse för muskeltillväxten, eftersom den bidrar till proteinsyntesens start som är en nödvändig process för muskeltillväxt. L-leucin är därför oftast den aminosyra som det finns mest av i BCAA-tillskott.

Leucin verkar även kunna fungera likt en indikator för hur mycket av samtliga aminosyror som finns fritt i kroppen. Höga halter av leucin i blodet indikerar att det finns gott om aminosyror och bidrar till att de muskeluppbyggande processerna kan starta.

De andra grenade aminosyrorna L-valin och L-isoleucin spelar båda en roll för proteinsyntesen, men valin är mest känd för att öka den mentala prestationen, vilket bidrar till bättre träningsmotivation. Tillsammans agerar de alla tre som en energikälla för ökad uthållighet och muskeltillväxt. Aerobisk och icke aerobisk träning, styrketräning och andra fysiskt ansträngande motionsformer kräver mer  grenkedjade aminosyror. Det gör BCAA till ett mycket populärt träningstillskott.

BCAA är perfekt både vid uppbyggnadsfasen och i samband med diet. Tillskottet intas vid träning för att hjälpa muskeluppbyggnad, minska muskelnedbrytningen och främja återhämtningen.

Exempel på livsmedel som innehåller leucin

  • Nötkött
  • Vilt
  • Fläsk
  • Kyckling
  • Lever
  • Fisk
  • Ägg
  • Mjölk, Keso
  • Kelp
  • Spirulina
  • Råg
  • Cashewnötter
  • Mandlar
  • Pumpakärnor
  • Sesamfrön
  • Kikärtor
  • Linser

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa