Theanine, L-teanin

by Mikaela Bjerring · 2 comments

Klicka här för att gå direkt till produkter

Egenskaper av aminosyran Theanine / L-teanin

Theanine / Teanin finns i tebladen och grönt te är en mycket bra källa. Grönt te har använts i tusentals år och studier (1), (3) bekräftar hur säkert det är med Theanine / Teanin. Theanine har i kroppen betydelse för tillverkningen av GABA som är den främsta hämmande neurotransmittorn. Theanine / Teanin påverkar även dopamin och serotonin. Klinisk forskning (1), (3) visar att Theanine / Teanin skapar välmående och lugn och gör en mer harmonisk. Theanine / Teanin stimulerar produktionen av alpha-vågor som signalerar till hjärnan att slappna av, men man är fortfarande mentalt vaken utan att bli dåsig.

Theanine, L-teanin

Theanine, L-teanin

Egenskaper och funktion av  aminosyran Theanine / L-teanin (1), (2), (3):

  • Bidrar till välmående, lugn, avslappning och ökat välbefinnande.
  • Skapar alfavågor i hjärnan, vilket bidrar till att man tänker klarare och blir mer produktiv.
  • Lugnar ner temperamentet medan fokus och koncentration ökar, man blir mentalt vaken och lugnare.
  • Theanine / Teanin främjar god och harmonisk sömn, det har visats sig att man har lättare att somna och sover bättre.
  • Theanine / Teanin konverteras till GABA i hjärnan som är fördelaktigt vid: ångest, stress och fobi.
  • Bidrar till normalt blodtryck.
  • Bidrar till normala nivåer av kolesterol.
  • Theanine / Teanin kan vara ett alternativ till medicinen Ritalin eller komplettering hos vuxna och barn som lider av ADD & ADHD.
  • Bidrar till att minska oro, rädsla och nervositet inför svåra uppgifter. Theanin lugnar ner vid exempelvis rampfeber, inför prov och tentamen, inför tävlingar, när man ska hålla tal eller vid flygrädsla.
Se hela gymgrossistens utbud av Aminosyror - protein och andra kosttillskott

Produkter

KÄLLOR & REFERENSER



(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor 480-481: , ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Journal of Medicinal Food 
Volume 14, Issue 4, Pages 334-343
“A Combination of Green Tea Extract and l-Theanine Improves Memory and Attention in Subjects with Mild Cognitive Impairment: A Double-Blind Placebo-Controlled Study”
Authors: S-K. Park, I-C. Jung, W.K. Lee, Y.S. Lee, H.K. Park, H.J. Go, et al.



(3) Eur J Clin Nutr. 2010 juli, 64 (7) :704-13.

Bildkälla: Wikimedia commons/ theanine

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Emmy Adolfsson april 8, 2012 kl. 12:30

Kan också rekommendera Procalmin, en tuggtablett som innehåller L-Theanine koncentrat. Tog den för att minska stressen och bli mer fokuserat och tycker den funkar bra! =)

Svara

2 Mikaela Bjerring april 10, 2012 kl. 10:31

Ja, Proclamin är än bra produkt för spänningar, rampfeber, irritation, olustkänsla och när man har svårt att fokusera m.m. Jag vet att många använder denna tuggtablett med bra resultat vid pressade situationer. Tabletter av grönt te extrakt ger samma effekt.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa