Antioxidanter vid muskel och ledvärk

by Mikaela Bjerring on 29 mars, 2012 · 4 comments

in Blogg, Hälsa, Hälsokost – Kosttillskott

Antioxidanter kan hjälpa vid muskelvärk och ledvärk genom att de skyddar kroppen från skador av fria radikaler. Dessa skador kan uppstå när balansen mellan prooxidanter och antioxidanter tippar över till prooxidanternas – de fria radikalernas fördel. Antioxidanter har många funktioner i kroppen, och en av dessa är att de anses ha en stor positiv inverkan på vår led- och muskelhälsa. Antioxidanter i större mängd anses därför vara gynnsamt vid muskelvärk samt ledvärk.

Fria radikaler och antioxidanter i kroppen

Kroppen förbränner maten vi äter med hjälp av syret som vi andas in. En biprodukt som då bildas är reaktiva syreföreningar som till exempel fria radikaler. Antioxidanterna hjälper då att neutralisera överskottet av reaktiva syreföreningar som angriper och skadar cellerna i kroppen.

Om det blir obalans mellan mängden biprodukter och antioxidanter i kroppen säger man att man utsätts för oxidativ stress och att cellerna i kroppen oxiderar. Detta kan liknas med det som händer när mat härsknar eller när metall rostar.

Antioxidanten Astaxanthin

Astaxanthin är en kraftig antioxidant som tillhör karotenoid familjen och är känt som en av naturens starkaste antioxidanter. Astaxanthin anses hela 6 000 gånger starkare än C-vitamin och 550 gånger starkare än E-vitamin vad gäller förmågan att neutralisera reaktivt syre.

Astaxanthin- antioxidant som hjälper vid muskle och ledvärk

Astaxanthin- antioxidant som stödjer muskel- och ledhälsa

Man hittar astaxanthin som ett naturligt färgämne i växter. Denna karotenoid har genom forskning bevisats skydda vår kropp emot oxidativ stress. (1), (5), (6)

Astaxanthin produceras bland annat av algen Haematococcous pluvailis. Andra källor som är rika på astaxanthin är havsdjur med en diet rik på Astaxanthin, till exempel skaldjur, forell och lax. Astaxanthin är anledningen till den röda färgen hos vildfisk.

Många studier visar att kosttillskott med astaxanthin är gynnsamt för normal muskel och ledfunktion.

Intresset för astaxanthin är stort bland forskare och många studier har gjorts där man kunnat dokumentera den positiva effekten. Svensk forskning och studier har bedrivits sedan 1988 och intresset ökar runt om i världen. (4)

Astaxanthin för led- och muskelhälsa

När musklerna arbetar bildas det avfallsämnen som reaktiva syreföreningar och mjölksyra. Reaktiva syreföreningar kan tillsammans med mjölksyra bidra till ömma och stela muskler.

Forskning (1) visar att astaxanthin kan neutralisera reaktiva syreföreningar och minska bildandet av mjölksyra. En lägre nivå av oxidativ stress och mjölksyra kan då hjälpa kroppen att återhämta sig snabbare efter träning.

Forskning (1), (4), (5), (6), har visat att astaxanthin kan öka effekten av träning så som:

  • Förbättrar muskeluthållighet
  • Minskar mjölksyra i musklerna
  • Skyddar cellernas energifabriker (mitokondrier) vilket ger ökad energi.

Här kan du köpa Astaxin – Kosttillskott av Astaxanthin

 

 KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1):www.bioreal.se/index.php?page=1&id=27

(2)Endres S et al. n-3 polyunsaturated fatty acids. Update 1995. Eur J Clin Invest 1995; 25: 629-38.

(3)Nielsen GL et al. Fish oil and rheumatic arthritis - a review of clinical studies of rheumatoid arthritis. Ugeskr Laeger 1994; 156: 3490-95.

(4) Fassett, Robert G.; Coombes, Jeff S. (2009). "Astaxanthin, oxidative stress, inflammation and cardiovascular disease". Future Cardiology 4 (3): 333–342.

(5) Guerin M, Huntley ME, Olaizola M (2003). "Haematococcus astaxanthin: applications for human health and nutrition"

(6) Astaxanthin – a superb natural antioxidant. algatech.com

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Birgit april 25, 2012 kl. 14:40

Jag blev rekommenderad vitaepro av en väninna som liksom jag har haft problem med ledvärk i många år! Jag börja för ett halvår sedan och det är det bästa jag gjort! Jag känner inte längre av någon ledvärk och känner mig 10 år yngre! Så ja, vitaepro hjälper!

Svara

2 Carro april 25, 2012 kl. 14:44

Jag har enbart ont i knäna när jag springer och får även lätt håll, så det betyder väl att jag lätt producerar mycket mjölksyra! Jag ska prova Vitaepro och se om det hjälper mina knän och jag känner av bättre prestation på gymmet.

Svara

3 kent april 25, 2012 kl. 15:11

Det var ett bra erbjudande, ska skicka vidare till en kompis som jag vet har problem med ledvärk.

Svara

4 Titti april 25, 2012 kl. 15:13

Tack för tipset!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: