Äppelcidervinägerns hälsofrämjande egenskaper

by Mikaela Bjerring on 1 november, 2012 · 0 comments

in Blogg, GI - Glykemiskt index, Hälsa, Huskurer - Hälsa, Kost, Kropp - Hälsa, Mage - Tarm, Vikt - Viktminskning

Äppelcidervinäger har använts som hälsodryck sedan 5000 år f.Kr. Det är en vinäger som har en mängd användningsområden. Bland annat har äppelcidervinäger tillskrivits som ett bra och naturligt hjälpmedel vid t.ex viktminskning, för normal blodsockerbalans och för att sänka måltidens GI-värde.

Äppelcidervinäger hälsosamma egenskaper

Traditionell användning av äppelcidervinäger

I böcker och andra skrifter kan man läsa om en mängd egenskaper och användningsområden av äppelcidervinäger. T.ex. är det en gammal huskur för att stödja en välfungerande ämnesomsättning och matsmältning som i sin tur kan bidra till viktminskning. Äppelcidervinäger används även för att göra kroppen mer basisk, stödja syresättningen av blodet och för att stödja kroppens utrensningssystem. Detta innebär att slaggprodukter, toxiner och överflödigt vatten som finns i kroppen får hjälp med att drivas ut (1).

Moderns forskning om äppelcidervinäger

I Maj 1998 skrevs en rapport av forskare från Lunds universitet som publicerades i tidskriften European Journal of Clinical Nutrition, att man kan få en jämnare blodsockernivå och ett jämnare näringsupptag om man intar äppelcidervinäger före måltid. Studien visar att äppelcidervinäger sänker tömningshastigheten med hela 35 procent under en och en halv timme när den intas med kolhydratrik kost (2).

Forskarna drar slutsatsen att fermenterad mat eller livsmedel med tillsatta organiska syror bör inkluderas i kosten för att minska blodsockersvängningar och insulinbehovet. Utöver detta har man sett effekter på de nyttiga bakterierna i magtarmkanalen. Studier från Japan har även visat på en antioxidativ effekt av äppelcidervinäger (1). Enligt en annan studie (3) kan äppelcidervinäger bidra till normala kolesterolvärden.

Att tillföra äppelcidervinäger  i kosten

För att främja en normalt fungerande matsmältning, jämnare blodsocker och minskat sockersug kan man inta 2 msk äppelcidervinäger, eller fermenterad vassle (Molkosan) i ett halvt glas vatten ca 15 minuter före huvudmåltiderna. Om man har svårt för smaken så finns det äppelcider-tabletter som man kan ta istället. Äppelcidervinäger kan även användas för att lugna orolig mage och tarm.

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Hellmiss M. Naturligt frisk med äppelcidervinäger. Wahlström och Widstrand 1999.

(2) äppelcidervinäger i samband med kolhydratsrik kost ökar mättnadskänslan enligt studie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16015276

(3) Pirich C et al. Lowering cholesterol with anticholest - i high fiber guar-apple pectin drink. Wien Klin Wochenschr 1992; 104: 314-16.



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: