Är alla magnesiumtillskott lika bra?

by Mikaela Bjerring on 16 november, 2014 · 4 comments

in Blogg, Hälsa, Kosttillskott

Vissa beredningsformer av magnesium har bättre upptag än andra, vilket gör valet av magnesium som kosttillskott otroligt viktigt. Det är en djungel där ute när det gäller kosttillskott, så här följer en lista på olika former av magnesium och vilka som är lättare och svårare för kroppen att tillgodogöra sig.

Är alla tillskott av magnesium lika bra

Exempel på bra former av magnesium:

  • Magnesiumglycinat
  • Magnesiumcitrat (Ej lämpligt för de som är känsliga mot citronsyra eller som vill undvika det.)
  • Magnesiummalat
  • Magnesium EAP2
  • Magnesiumsuccinat
  • Magnesiumlaktat
  • Magnesiumtaurat
  • Magnesiumtreonat
  • Magnesiumoxid (Lite oklart – vissa studier visar dåligt upptag, andra bra upptag.)

Exempel på former med bra upptag genom huden

  • Magnesiumklorid
  • Magnesiumsulfat

Exempel på sämre former av magnesium:

  • Magnesiumoxid (Lite oklart – vissa studier visar dåligt upptag, andra bra upptag.)
  • Magnesiumglukonat
  • Magnesiumpalmitat
  • Magnesiumkarbonat
  • Magnesiumhydroxid
  • Magnesiumaspartat
  • Magnesiumglutamat

Det finns också produkter med fria mineraljoner som är lättupptagliga och förekommer i vissa flytande mineraltillskott. Mer ingående om de olika formerna av magnesium kan du läsa om här.

Några exempel på bra val att magnesiumtillskott

Fler produkter med magnesium hittar du här

Relaterade inlägg:

 

 KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: ,ISBN: 91-631-7910-5.

Den självläkande människan, Friskare liv med rätt kost + vitaminer och mineraler, Peter Wilhelmsson, ICA Bokförlag, 1997

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7939385

http://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/#h7


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Cecilia H november 19, 2014 kl. 09:40

Tack! det var precis denna informationen jag letade efter 🙂

Svara

2 Malin Anderberg november 19, 2014 kl. 09:44

Mitt magnesiumtillskott innehåller bara magnesiumcitrat och jag känner att det gjort skillnad för mig.

Svara

3 Anna-Lena november 21, 2014 kl. 21:26

Tusen tack för informationen! Detta var intressant att veta!

Svara

4 Nadja november 26, 2014 kl. 11:38

Oj, detta visste jag inte att det skiljer så mycket i upptag! Jag köpte mitt magnesium tillskott på apoteket, men det var inga bra magnesium former i den, jag ska inte köpa där igen! Nu vet jag i alla fall vart jag kan vända mig för information 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: