Att få i sig D3-vitamin som vegan

by Mikaela Bjerring on 23 oktober, 2016 · 0 comments

in Blogg, Hälsa, Hälsokost – Kosttillskott, Kost, Näringsämnen, Vegansk kost, Vegetarisk kost

Under det mörka vinterhalvåret är det extra viktigt att man ser till att få i sig tillräckligt med D-vitamin, då vår främsta D-vitaminkälla solen inte finns tillgänglig. Vi får istället förlita oss på D-vitamin via kosten och komplettera med kosttillskott vid behov. För veganer eller vegetarianer kan ett tillskott av D3- vitamin utvunnet från lav vara ett bra alternativ, eftersom D3 ger bättre upptag och bättre omvandling i kroppen än D2.

D3 vitamin vegan från lav - Helhetshälsa

Vikten av att få i sig tillräckligt med D-vitamin

D-vitamin som egentligen är en steoridhormon är inblandat i 100-tals viktiga funktioner i kroppen. Att man får i sig tillräckliga mängder är därför oerhört viktigt. Allt mer forskning visar att D-vitaminbrist kan spela en betydande roll för att en mängd sjukdomar uppstår eller förvärras. Exempel på några av de mest uppmärksammade kroppsprocesserna som är beroende av D-vitamin är:

  • D-vitamin bidrar till normalt upptag/utnyttjande av kalcium och fosfor.
  • D-vitamin bidrar till att bibehålla normal muskelfunktion.
  • D-vitamin bidrar till att bibehålla normal benstomme.
  • D-vitamin bidrar till att bibehålla normala tänder.
  • D-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • D-vitamin bidrar till normala kalciumnivåer i blodet.
  • D-vitamin har en roll i celldelningsprocessen.

Att få i sig D-vitamin genom kosten

För veganer kan det vara extra svårt att få i sig tillräckligt med D-vitamin genom kosten eftersom det är främst animaliska livsmedel som innehåller D-vitamin. Vegetabiliska livsmedel som innehåller D-vitamin är främst Kantareller och vissa vegetabiliska mjölkdrycker som berikas. Även allätare måste så klart se till att äta tillräckliga mängder för att inte få brist. I animaliska livsmedel finns D-vitamin främst i fet fisk, ägg och berikade mejeriprodukter.

Skillnad mellan D3-vitamin och D2-vitamin

Det finns två olika former av D-vitamin där man skiljer på D3 och D2. D3-vitamin (kolekalciferol) är den  form av D-vitamin som människor och djur bildar i huden när den utsätts för sol. D2 -vitamin (ergokalciferol) är den form som bildas i vissa vegetabilier.

Tillskott av D-vitamin

Både D2 och D3 höjer D-vitamin i blodet, men D3 är helt utan tvekan den bästa formen att få i sig eftersom den ger bättre upptag och bättre omvandling i kroppen.

Kosttillskott av D2-vitamin utvinns främst från svamp och D3-vitamin utvinns främst från animaliska källor så som fårull och fiskleverolja. Men D3-vitamin kan även utvinnas från lav vilket gör det till ett mycket bra alternativ för veganer och vegetarianer. Genom att extrahera olja ur laven, som man sedan med noggrannhet renar kan man få ut stabil D3-vitamin (kolekalciferol). D3-vitamin utvunnit från lav hittar du bland annat i Helhetshälsas produktsortiment.

Återförsäljare av D3-vitamin från lav hittar du här

Relaterade inlägg:

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: