Att hitta en hållbar och hälsosam livsstil

by Mikaela Bjerring on 25 januari, 2012 · 5 comments

in Blogg

Det finns hur många tips som helst om hur man blir hälsosam. Tidningar, böcker och bloggar är fulla med artiklar om hur du får kilona att rasa, och hur du når din idealvikt på nolltid. Men hur många av dessa dieter, viktminskningsprogram och tips är egentligen hållbara i längden? Ja, långt ifrån alla!

Snabb viktminskning
När man läser kvällstidningarna med storslagna rubriker som säger ”gå ner 10 kilo med popcorndieten”, eller ”ät endast kokta ägg i en månad och nå din idealvikt”! Ja, då börjar man väl undra vad de tänker! Det är ju knappast hälsosamt eller hållbart.
Många har nog någon gång försökt gå ner i vikt och då hittat ett ”snabbt fix” för att se kilona rasa. Sedan väl nöjda med sin vikt och åter i sina slimjeans återkommer vikten snabbare än den kom av, och då även ofta i sällskap med ännu några extra kilon.

Då är frågan, vad fungerar verkligen om man vill gå ner i vikt?
Att gå ner i vikt är inget som händer under en natt, det tar tid. Det handlar om en total livsstilsförändring – att ändra sitt sätt att tänka, sina vanor och rutiner. Det finns inte heller endast en kost och livsstil som passar alla. Vi har alla olika genetisk- och fysisk bakgrund samt behov. Vi har även olika preferenser om hur vi vill leva vårt liv. Det gäller därför att tänka efter om hur du vill att just ditt liv ska se ut. Vilka kost- och livsstilsförändringar känner du att du kan och vill leva med?

Ta för dig av värdefull information
När det gäller en förändring av kosten bör man även lära sig grundprincipen om kroppens behov av näring och varför måltidernas uppbyggnad är av betydelse. Vi är som sagt alla unika och mår bra av olika kosthållningar. Nedan är några olika exempel på kostplaner och program där du kan få hjälp, råd och stöd för att ändra din livsstil till det bättre. Även om du inte väljer att följa en av dessa program så kan du ändå ta del av värdefull information samt många tips och råd. Gå in på länkarna nedan för att läsa mer:

Träning och fysiska aktiviteter
Att vara fysiskt aktiv är en viktig del av ett hälsosamt liv. Lika så där är det viktigt att du hittar ett sätt att hålla dig igång som passar dig. All fysisk aktivitet räknas. Att bygga upp muskelmassa främjar bland annat bättre ämnesomsättning och fettförbränning, men du kommer även att känna dig starkare både fysiskt och psykiskt.

Vilka tips om viktminskning fungerar?

Vilka tips om viktminskning fungerar?

Motivation till viktminskning och hälsosammare liv
Du kanske har blivit bekväm av dig med åren, lite för mycket ”Fredagsmys” även på vardagarna. Du vaknar upp en morgon och ser dig själv i spegeln och undrar hur det kunnat bli så mycket lösvikt av all lösvikt. Detta kan lätt leda till känslan av ett nedslag som lätt leder till att söka tröst i ännu mer lösvikt.

Sluta tänk på hur du ser ut och hur du mår just nu. Fokusera istället på hur du vill må och hur du vill att din framtid ska se ut. Visualisera och lev nu som om du redan nått ditt mål. Ta till dig och njut av den sköna känslan om hur det kommer att kännas när du väl nått dit. Lika viktigt som det är att värna om sin fysiska hälsa är den mentala hälsan och välbefinnandet minst lika viktigt. Det går trots allt hand i hand.

Som sagt, det är viktigt att ha ett mål så du faktiskt vet vad du strävar efter, men lika viktigt är det att ha delmål på vägen. Lyckan du känner av att uppfylla dessa små milstolpar på din resa gör att det kommer att kännas mycket lättare att nå ditt slutmål. När du väl är en bit på väg kommer du också att upptäcka att även om du kanske hade viktminskning som mål, så var det långt ifrån den enda belöningen du fick…



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 5 comments… read them below or add one }

1 Björn Räfting på Facebook januari 25, 2012 kl. 18:36

Kryddor: som chili, svartpeppar, ingefära, rosmarin. Bär: som hallon, havtorn. Grönsaker: broccoli, vitlök. Och givetvis frukt å rotfrukter samt fullkornsprodukter, gryn, frön å nötter. Sedan är det smart att göra sånt man gillar oftare, å drick vatten.

Svara

2 Mikaela Bjerring på Facebook januari 25, 2012 kl. 18:51

Du har koll har koll på kost m.m. 🙂

Svara

3 Björn Räfting på Facebook januari 25, 2012 kl. 18:59

Nja, bara på en del saker som jag känner mer för. Finnr mye mer å lägga till, fast viktigast är alltid att skräddarsy från individ till individ. Vitkål missa jag.

Svara

4 Karin februari 2, 2012 kl. 10:34

Jag känner igen mig där när det gäller ”snabba fix”! Jag har i princip jojobantat hela mitt liv! Jag vet även att det aldrig håller om man inte ändrar sin livsstil permanent, men det är nog dax för det nu!

Svara

5 Malin B februari 2, 2012 kl. 10:37

Att börja med LCHF förändra mitt liv! har gått ner över 20 kilo och nått min mål vikt. Jag tycker LCHF kost är både gott och mättande, kommer fortsätta med det!

kram

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: