B-vitaminbrist vanligt i väst!

by Mikaela Bjerring on 20 februari, 2011 · 4 comments

in Blogg, Sjukdomar - Symtom

B-vitaminbrist är vanligt i Sverige och övriga västvärlden. B-vitaminer är vattenlösliga vitaminer som samarbetar med varandra och andra näringsämnen i kroppen. Utan tillräckligt av dessa så har många kroppsfunktioner svårt att fungera optimalt. 

b-vitaminer

B-vitaminernas betydelse för hälsan

B-vitaminer behövs för vårt välbefinnande och är viktiga för ämnesomsättningen och energiproduktionen. B-vitaminer behövs även för frisk hud, starka muskler, blodbildning och är viktiga för immunförsvaret och nervsystemet. Tillsammans medverkar B-vitaminerna till att skydda oss mot stress, depressioner, hjärt- och kärlsjukdomar och många andra allvarliga sjukdomar.

B-vitaminer är vattenlösliga och kan inte lagras i kroppen utan behöver tillföras dagligen. Exempel på de som ofta får brist på B-vitaminer är de som stressar mycket, äter mycket socker, dricker mycket kaffe, de som äter mycket raffinerad mat, kvinnor som använder P-piller och de som dricker mycket alkohol.

Exempel på vad de olika B-vitaminernas funktion

Vitaminerna B1, B2 och B3 behövs för nedbrytning och omvandlingen av kolhydrater och fett till energi. B1 behövs även för nervsystemet och hjärtat, B2 för antioxidantförsvaret (reparation av glutation) och B3 för reparation av skador i cellernas DNA.

Vitaminerna B6, B12 och folsyra behövs för omsättningen av homocystein som blir skadligt om det inte bryts ner. B6 behövs även för omsättning av aminosyror och bildning av signalämnen i hjärnan (serotonin och dopamin) och för energiproduktionen.

B12 behövs för att bilda nya celler, röda och vita blodkroppar, för slemhinnor, immunsystemet, tillväxten och för nervsystemet. Folsyra behövs för att blod ska bildas, för normal celldelning och för bildandet av signalsubstanser i hjärnan. Det är en viktig faktor för tillväxt. Den stimulerar produktionen av mjölk hos gravida kvinnor och har en gynnsam inverkan på hud och matsmältning. Biotin medverkar vid cellernas oxidationsprocesser och katalyserar syntesen av fettsyror och hemoglobin.

Symtom vid B-vitaminbrist kan exempelvis vara:

  • Nedsatt känsel
  • Stickningar i benen
  • Myrkrypningar
  • Dålig balans
  • Irriterade munvinklar
  • Sveda på tungan och glatt tunga
  • Depression
  • Minnesstörningar
  • Trötthet, orkeslöshet
  • Olika hudproblem
  • Yrsel
  • Hjärtklappning
  • Mag- tarmproblem
  • Upprepade missfall

Läs mer om B-vitaminer här

Källor: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5 Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, ISBN: 91-534-2085-3 


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Marie Söderberg/Classic Style februari 20, 2011 kl. 10:32

ujuj låter som jag behöver B vitaminer…
bra information..tydligt och rak

Svara

2 Mikaela februari 20, 2011 kl. 14:28

Tack Marie!

Svara

3 Ingela februari 20, 2011 kl. 14:03

Mycket trevlig blogg. Tack.
mvh
/Ingela

Svara

4 Mikaela februari 20, 2011 kl. 14:26

Tack detsamma! jag var inne på din blogg, har lagt in den på mina bokmärken:)

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: