B-vitaminer vid stort sockerintag

by Mikaela Bjerring on 6 september, 2011 · 1 comment- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg, Sjukdomar - Symtom

Vid stort sockerintag kan extra intag av B-vitaminer vara nödvändigt. Sockerkonsumtionen har de senaste trettio åren fördubblats i Sverige, och genomsnittsvensken får i sig ca 40 kilo socker per år. 

Varför behöver vi mer B-vitaminer vid stort intag av kolhydrater och socker?

Alla kolhydrater och socker behöver B-vitaminer för att kunna omsättas i kroppen. Alla kolhydrater  i vegetabilier innehåller naturligt B-vitaminer, men när man framställer vitt socker / vitt mjöl så försvinner alla näringsämnen i raffinerings-processen. Eftersom sockret inte tillför några vitaminer så ”stjäl” sockret dessa vitaminer från kroppen vid omsättnig och då kan brist uppstå. B-vitaminer kan inte lagras i kroppen utan behöver tillföras kroppen dagligen. Så vid stort intag av socker, och raffinerad mat kan ett kosttillskott av B-vitaminer fylla kroppens behov. Extra B -vitaminer kan även behövas för äldre, vid användning av p-piller och vid intag av antibiotika.

B-vitaminerna är avgörande för hur bra vår ämnesomsättning fungerar eftersom de är co-enzymer. Ett givet enzym blir inte aktivt förrän det kan koppla sig till rätt B-vitamin. Utan enzymerna stannar ämnesomsättningen. B-vitaminbrist har därför stor inverkan på ämnesomsättningen.

Extra B-vitaminer  behövs vid stort sockerintag

Extra B-vitaminer behövs vid stort sockerintag

Symtom vid B-vitaminbrist kan vara:

  • Nedsatt känsel
  • Stickningar i benen
  • Myrkrypningar
  • Dålig balans
  • Yrsel
  • Svår trötthet
  • Depression, nedstämdhet
  • Irriterade munvinklar
  • Sveda på tungan och glatt tunga
  • Upprepade missfall
  • Minnesstörningar
  • Hjärtklappning
  • Mag- tarmproblem
  • Ökad känslighet för stress
  • Blodbrist
  • Sömnlöshet
  • Störda kolesterolvärden

Funktioner av B-vitaminer i kroppen

Vårt nervsystem och vårt endokrina system drabbas hårdast vid för låga halter av B-vitamin och dessa system är naturligtvis viktiga i våra stressreaktioner. B-vitaminer samarbetar tillsammans i kroppen för vårt välbefinnande. B-vitaminerna är viktiga för metabolismen, bibehålla frisk hud och starka muskler och är vitala för immunförsvaret och nervsystemet. Tillsammans medverkar B-vitaminerna till att skydda oss mot stress, depressioner, hjärt- och kärlsjukdomar och många andra allvarliga sjukdomar.

Vitaminerna B1, B2 och B3 behövs för nedbrytning av kolhydrater och fett till energi. B1 behövs även för nervsystemet och hjärtat, B2 för antioxidantförsvaret (reparation av glutation) och B3 för reparation av skador i cellernas DNA. Vitaminerna B6, B12 och folsyra behövs för omsättningen av homocystein som blir skadligt om det inte bryts ner. B6 behövs för omsättning av aminosyror och bildning av signalämnen i hjärnan (serotonin och dopamin) och för energiproduktionen. B12 behövs för att bilda nya celler, röda och vita blodkroppar, för slemhinnor, immunsystemet, tillväxten och för nervsystemet. Folsyra behövs för att blod ska bildas, för normal celldelning och för bildandet av signalsubstanser i hjärnan. Det är en viktig faktor för tillväxt. Den stimulerar produktionen av mjölk hos gravida kvinnor och har en gynnsam inverkan på hud och matsmältning. Biotin medverkar vid cellernas oxidationsprocesser och katalyserar syntesen av fettsyror och hemoglobin.

De olika B-vitamineran samarbetar med varandra och intas därför till fördel genom ett B-komplex.

Här hittar du kosttillskott av: B- komplex

Källor: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5 Peter – Bildkälla: wikimedia-commons/ suger


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Lotta B september 8, 2011 kl. 12:19

Jag led av kronisk trötthet i många år och prova mycket olika preparat för att få upp energin. En vän till mig föreslog att jag skulle pröva B-komplex för att det hade hjälpt henne. Efter 2 månader började jag känna stor skilllnad. Inte bara fick jag energin tillbaka men jag fick även bättre hy och håret blev finare och glansigare 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: