Bästa tipsen för att få igång magen efter semestern!

by Mikaela Bjerring on 11 augusti, 2014 · 4 comments

in Blogg, Ekologiskt – Miljövänligt, Kost, Mage - Tarm, Superfoods

Efter härliga semesterdagar och ledighet är det lätt att drabbas av trög och uppsvälld mage. Många sena middagar, lata dagar och lite väl mycket av det ”goda” under semestern kan få magen ur balans. Här följer några tips om hur du kan få din mage i form.

Trög mage och förstoppning beror till stor del på vad man äter och hur man lever. Fet och fiberfattig mat tar längre tid på sig genom tarmarna, medan lättare och fiberrik mat passerar fortare. Att ha en mage och tarm som fungerar optimalt är viktigt för vår hälsa. Felaktig kost, överkonsumtion av mat, dåliga matval, stress, brist på motion m.m.  kan leda till att magen inte fungerar som den ska och att tarmarna blir överfulla av slaggprodukter.

Vikten av att få i sig tillräckligt med fibrer

Fiberrik kost har en stor inverkan på hur vår tarm mår. 61 procent av svenskarna får regelbundet förstoppning och en undersökning som livsmedelsverket gjort visar att 7 utav 10 svenskar äter för fiberfattig kost (1).

Fibrer hjälper bland annat avföringen att suga åt sig vätska och svälla, vilket gör det lättare för tarmen att tömma sig. Många får i sig för lite vätska under dagen vilket också gör att avföringen kan blir torr och hård.

Fysik aktivitet stödjer matsmältningen

Även hur fysiskt aktiva vi är spelar en betydande roll för matsmältningen. När man motionerar och rör på sig mycket hänger tarmarna med och sätter fart på matsmältningsförloppet. Det är därför de som är stillasittande mycket och äter fel kost ofta drabbas av trög och uppsvälld mage.

Få i dig tillräckligt med grönt

”Grönt” har en stor betydelse för vår hälsa och innehåller fibrer, viktiga enzymer, vitaminer och mineraler. Svenska och nordiska näringsrekommendationer rekommenderar oss att äta minst 500 gram (5 portioner) frukt och grönsaker per dag (2). Forskning från Social Indicators Research menar att vi bör uppnå minst 7 portioner/dag. Enligt Svenska studier äter vi äter alldeles för lite grönsaker i förhållande till dessa rekommendationer (1).

Komplettera din kost med grönt

Att få i sig minst 5-7 portioner grönsaker varje dag kan vara en utmaning för många. Dessutom bör en stor andel av detta intag vara i forma av råkost. Ett mycket bra sätt att komplettera sitt intag av grönt är att lägga till vetegräs till sin dagliga kost.

Ekologiskt vetegräs

Vetegräs innehåller fibrer och viktiga enzymer som stödjer ett välfungerande mage- och tarmsystem. Dessutom innehåller vetegräs många andra näringsämnen som spelar en betydande roll för vår hälsa och välmående. Vetegräs räknas som ett ”superfood” livsmedel och kan intas som ett komplement till en hälsosam och välbalanserad kost.

Vetegräs fungerar även basbildande på kroppen vilket även det har en betydelse för att vår mage ska må bra. De verksamma ämnena i vetegräs bidrar till att reparera celler, bekämpar fria radikaler, renar kroppen inifrån och neutraliserar skadliga kemikalier m.m.(3).

Att tänka på när du köper vetegräs

Det finns mycket att tänka på när du ska välja vetegräs. Självklart vill du ha ekologiskt, men det räcker inte alltid för att garantera en bra kvalitet. Här hittar du en bra guide om hur vad du ska tänka på när du vill handla ekologiskt vetegräs.

För att köpa ekologiskt vetegräs av hög kvalité till bra pris så kan jag rekommendera basbalans.se

 

 KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Göteborgs universitet: http://www.uppsatser.se/om/svenska+näringsrekommendationer/

(2) http://www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Matvanor---undersokningar/

(3) Satyavati Rana et al. Living life the natural way – Wheatgass and health. Functional foods in Health an Disease. 2011, Volum 1, issue 11. S.448

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Silvia Z augusti 11, 2014 kl. 18:56

Innehåller vetegräs gluten? Jag intolerant och försöker undvika gluten då jag märkt att min mage inte mår bra om jag får i mig för mycket.

Svara

2 Mikaela Bjerring augusti 11, 2014 kl. 19:14

Hej Silvia!
Nej, vetegräs innehåller inte gluten.

Svara

3 Tina augusti 21, 2014 kl. 10:24

Bra tips! min mage krånglar lätt när jag kommer ifrån mina vanliga rutiner (speciellt om jag åker utomlands) och det kan ibland även förstöra en del av semestern. Vetegräs låter som något jag skulle behöva!

Svara

4 Marie O augusti 25, 2014 kl. 14:16

Vetegräs är helt fantastiskt!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: