Betydelsen av magnesium för vår kropp!

by Mikaela Bjerring on 28 juni, 2013 · 1 comment

in Blogg, Forskning - Studier, Hjärt- och kärlhälsa, Kost, Stress, Syra-basbalansen

Magnesiumbrist är en av de vanligaste näringsbristerna i Sverige. Mycket beror på att den mat vi äter är mineralfattig, vi stressar för mycket och när adrenalinet flödar förbrukas magnesium snabbt.


Mat som är rik på Magnesium

Betydelsen av magnesium i kroppen

Magnesium behövs för att en mängd livsviktiga kroppsfunktioner och däribland  över 300 enzymreaktioner. Nervsystemet, muskler, hjärt- och kärlhälsan, skelett och hjärnan är alla beroende av tillräckliga mängder av magnesium för att fungera optimalt (1). Magnesium fungerar även som ett koenzym till kolhydrat- och proteinmetabolismen och är av stor betydelse för reglering av blodsockerbalansen (1).

Brist på magnesium

Brist på magnesium kan bland annat ge hämmad tillväxt, beteendestörningar och störningar i hjärtfunktionen (2). Sömnsvårigheter, migrän, oro, trötthet, värk, stela leder och återkommande kramp kan alla vara symptom på magnesiumbrist. Nervsystemet, muskler, hjärt- och kärlhälsan, skelett och hjärnan är alla beroende av tillräckliga mängder av magnesium för att fungera optimalt (1).

Magnesiumbrist kan uppkomma om man har för vana att stressa, om man tränar (mycket svettning), samt om man äter magnesiumfattig kost. Psykisk och fysisk stress, med dess tillhörande kontinuerliga flöde av adrenalin förbrukar magnesium snabbt, samtidigt som adrenalinet påverkar hjärtfrekvensen, blodtryck, kärlsammandragning och muskelkontraktion. Processer som alla kräver säker tillgång till magnesium för att fungera smidigt. Idag räknas magnesiumbrist som en av de vanligaste näringsbristerna.

Magnesium bidrar till bra sömn

Magnesium har en lugnande effekt på hjärnan och kan därför inverka positivt på sömnen. Nervsystemet är beroende av tillräcklig med magnesium för dess lugnande effekter, inklusive rofylld sömn. Djur som sover vintersömn vet man har mycket höga halter av magnesium i kroppen.

Magnesiumbrist påskyndar en ond cirkel och förstärker effekterna av kronisk stress, vilket leder till mer ångest, irritabilitet, trötthet och sömnlöshet. Många symtom på utmattning av binjurarna (mycket adrenalin utsöndring), så väl som högt blodtryck och hjärtsmärtor- symtom på hjärtsjukdom.

Depression kan också många gånger vara relaterad till stress och magnesiumbrist. Serotonin, ”må bra” hormonet kräver magnesium för sin känsliga balans mellan utsläpp och cellernas mottagning i hjärnan. Först vid tillräckliga nivåer kan vi njuta av mental och känslomässig balans. (3, 4, 5, 6)

Magnesium för hjärt- och kärlhälsan

I Hereford, USA, bryter man sällan benen. I Dallas är det däremot vanligt med skelettfrakturer. En skillnad mellan de två orterna är halten av magnesium i dricksvattnet.

Enligt US national academy of sciences finns det över 50 studier  (8) i 9 länder som visar tydliga samband mellan hur hårt vattnet är ( magnesium- och kalkrikt) samt minskad dödlighet från hjärt- kärlsjukdomar. Man räknade med att man skulle kunna rädda fler än 150 000 amerikanska människoliv varje år genom att tillsätta små mängder magnesium i dricksvattnet.

En svensk studie omfattande 18 skånska kommuner år 2000 kom fram till att magnesiumhalten i dricksvattnet förlänger livet (magnesiumhalten i vårt dricksvatten visade sig vara för lågt) (8).

Bra kostkällor för magnesium är t.ex: (8):

  • Vetekli
  • Sojabönor
  • Rågmjöl
  • Pumpakärnor
  • Råris
  • Hirs
  • Kakao

Bra kosttillskott av magnesium hittar du här här

 Läs mer:

 KÄLLOR & REFERENSER



(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor:318-328, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Svenska livsmedelsverket: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Magnesium-/

(3) Magnesium Miracle, av Carolyn Dean, MD, ND, Ballantine Books, 2007.

(4) Transdermal Magnesium terapi, av Mark Sircus, AC., OMD, Phaelos Books, 2007.

(5) Magnesium terapi, av Patricia Ann Braun, MD http:// pbraunmd.org / magnesium.htm.

(6) Magnesium: Det näringsämne som kan förändra ditt liv, genom JI Rodale http://www.mgwater.com/rod06.shtml.

(7) Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/halsa/somnklubb/article12519134.ab

(8) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sida: 321, ISBN: 91-631-7910-5.


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Sonja maj 29, 2015 kl. 23:36

Bra artikel!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: