Betydelsen av essentiella fettsyror

by Mikaela Bjerring on 4 januari, 2013 · 2 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg, Hjärnan - Minnet, Kost, Kosttillskott, Livsmedel


I vår moderna kost där det ofta ingår mycket raffinerade livsmedel blir inte alltid näringsvärdet vad det borde vara. Bland annat riskerar man få brist på den essentiella fettsyran Omega-3 om man inte ser till att äta fet fisk i tillräcklig mängd så som lax, sardiner och makrill flera gånger i veckan. Andra Livsmedel som innehåller omega-3 är vissa alger, ett fåtal matoljor och chiafrön (1)

Betydelsen av essentiella fettsyror

Betydelsen av essentiella fettsyror

Därför behöver kroppen fleromättat fett
De flesta fetter kroppen behöver kan den själv bilda från protein och kolhydrater. De två livsnödvändiga (essentiella fettsyrorna) alfa-linolensyra (omega-3-fettsyra) och linolsyra (omega-6-fettsyra) kan kroppen dock inte själv tillverka och måste därför tillföras via kosten.

Omega-3 och omega-6 har många olika uppgifter i kroppen och där måste alltid råda en balans mellan dessa för att vi ska må bra och kroppen fungera som den ska. Det är ingen större risk att man får brist på omega-6 då den finns rikligt i många livsmedel. När det gäller Omega-3 måste man dock se till att äta tillräckligt av de kostkällor som innehåller fettsyran för att inte få brist. (1) (2)

Omega-3
Det är i synnerhet  tre  Omega-3 fettsyror som är av betydelse: alfa-linolensyra, DHA och EPA. Moderfettsyran i omega-3-familjen är  alfa-linolensyra och därifrån kan kroppen sen bilda de två fettsyrorna EPA och DHA.

Källor för fettsyran Omega-3  i olika livsmedel (2)
Långkedjiga omega-3-fettsyror (EPA och DHA) finns i till exempel
 i fet fisk så som lax, makrill, sill, strömming och sardiner 
och även vissa alger. Kortkedjiga omega-3-fettsyror (alfa-linolensyra) finns i till exempel 
i rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja,
 linfrö och linfröolja
och valnötter.

Exempel på vad Omega-3 fettsyran EPA har för funktion i kroppen (1), (2):

  • Bidrar till hjärnans normala funktion
  • Bidrar till minskad risk för blodproppar
  • Bidrar till sänkning av triglyceridnivåerna i kroppen
  • Har betydelse för viktkontroll
  • Bidrar till sänkning av förhöjt blodtryck
  • Bidrar till att upprätthålla frisk hud och hår
  • Har betydelse för den mentala funktionen
  • Bidrar till minskning av stresshormoner
  • Bidrar till att minska inflammation
  • Bidrar till hjärtats normala funktion

Exempel på vad Omega-3 fettsyran DHA har för funktion i kroppen (1), (2):

  • Bidrar till att minska förhöjda triglycerider (Blodfetter)
  • Bidrar till hjärtats normala funktion
  • Bidrar till att bibehålla normal syn
  • Bidrar till minskat aggressivt beteende
  • Bidrar till att minska dementa symtom
  • Bidrar till att minska depression

Omega-3 är ett av de näringsämnen som blivit mest omtalat de senaste åren och vilken stor betydelse fettsyran har i vår kropp. Enligt livsmedelsverkets rekommendationer (3) bör 5 till 10 procent av den energi vi får i oss från maten komma från fleromättade fetter, varav ungefär 1 procentenhet från omega-3. Det motsvarar ungefär 2,5 till 3 gram omega-3-fett per dag.

 

 

KÄLLOR & REFERENSER


(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sida: 268 -269 , ISBN: 91-631-7910-5,

(2) Svenska livsmedelsverket: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/

(3) Svenska livsmedelsverket: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Vegout januari 5, 2013 kl. 12:30

Kroppen kan visserligen omvandla ALA till EPA och DHA men det sker väldigt ineffektivt. Jag skrev tidigare om vegetariska Omega-3-tillskott och länkade då till en undersökning som visar just hur dålig kroppen är på den här omvandlingen.

Grymt kul i vilket fall att du även nämner de vegetariska alternativen för Omega-3! Det händer ofta att de annars glöms bort. 🙂

Svara

2 Kikki Sandström Inspiratör o Coach januari 6, 2013 kl. 10:41

Jättebra redovisning av essentiella fettsyror!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: