Chiafrön – rik Omega 3 källa

by Mikaela Bjerring on 26 juli, 2011 · 0 comments

in Blogg, Kost

Chiafrön är rikt på Omega 3, kalcium, antioxidanter och kostfibrer och många fler näringsämnen.

Två matskedar chiafrön innehåller:

Chiafrön, rik Omega 3 källa

Chiafrön, rik Omega 3 källa

Kostforskare är förbluffade över detta lilla frö som höll liv i Mexicos aztekindianer för att sedan glömmas bort.

Chiafrön är en av våra rikaste vegetabiliska källor till Omega-3! Idrottsmän världen över använder sig av chia dagligen!

Bakgrund
Chia (Salvia Hispanica) är en blommande växt från mintfamiljen och kommer ursprungligen från Mexico. Traditionellt sägs det att chia har kultiverats sedan urminnes tider och det är troligt att Aztekerna använde det som en del i deras diet. Benämningen ”Chia” kommer från ett ord som ursprungligen betyder ”oljig”, lägger man chiafrön i blöt bildas det nämligen väldigt fort en geléartad klar hinna kring de små fröna. Plantan anses vara lättkultiverad och växer upp till en meter.

Näring i Chiafrön
Chiafrön är rika på Omega-3, ALA (alpha-lineolic-acid), fiber och protein. Traditionellt har chiafrön konsumerats som de är, i form av en dryck som kallas ”chia fresca” eller som komplement till bröd och bakverk. Fröna kan malas ned och användas tillsammans med andra sorters mjöl. Fröna innehåller dessutom en hel del nyttiga mineralämnen så som fosfor, kalcium och kalium. Växten har så gott som ingen historia i Europa och introducerades i EU 2009 som ”Novel Food” vilket innebär att den är rekommenderad att användas i bakning av bröd upp till 5% av den totala mängden.

Vad kan man använda chiafrön till?
Chia kan användas i Använd i all slags bröd och bakverk, soppa, yoghurt, frukostflingor, juice, frukt, blanda i smooties mm
Chia är en unikprodukt och näringsämnena håller sig stabila även vid hög upphettning.
Omega 3 och Protein
Chia-mjöl är en unik produkt, stabil även vid höga temperaturer. Med en minsta fetthalt av 20%, av vilket 60% består av alfa-linolensyra, bidrar chia-mjöl med 12 g Omega-3 per 100 g mjöl.
4 g chia-mjöl ger 440mg Omega-3.

  • Vattenbindande egenskaper, 
Chia binder upp till 12 gånger sin egen vikt av vatten
  • Chia innehåller inget gluten vilket öppnar nya möjligheter för tillverkning av livsmedel för glutenintoleranta personer.
  • Kan förtäras som chia-gel uppblandat i vatten eller i bröd, pizza, paj, tårtor och bakverk, pasta, soppor, med yoghurt, frukostflingor, juice, frukt, mm.

 Den höga halten av kostfiber (35%), lösliga fibrer (5%) och dess grovkorniga struktur möjliggör en bra vattenupptagningsförmåga, nödvändning för ett bra resultat vid jäsning och utbakning av bröd.

Här hittar du: Chiafrö

 

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: