Chiafrö är den rikaste växtkällan på omega-3

by Mikaela Bjerring on 13 mars, 2011 · 3 comments

in Blogg, Hälsa, Hälsokost – Kosttillskott, Kost, Livsmedel, Rawfood - Råkost, Superfoods

Chia är den rikaste växtkällan på fettsyran Omega-3. Chiafröet  kommer från växten Salvia hispanica L. Detta mirakulösa frö har högre koncentration av Omega-3 fettsyror, antioxidanter och fibrer än någon annan känd växtkälla på jorden.

Chiafröet innehåller även fytonäringsämnen (näringsämnen från växter som har visat sig nödvändiga för att uppehålla livet hos människan), kalcium, kalium, järn, koppar, selen, bor och vitaminer. Chia är dessutom glutenfritt och innehåller inga transfetter.

Chia anses vara ett av de mest näringsrika livsmedel som finns. Det är väldigt rikt på Omega 3-fettsyror, 2 msk sägs innehålla mer Omega 3 än en hel laxfilé. Chiafrö har även ett högt innehåll av protein och innehåller samtliga essentiella aminosyror vi behöver. Detta utgör Chiafrön till ett komplett protein. Dess rika innehåll av Omega 3, protein, kostfiber, mineraler och antioxidanter är anledningen varför detta ofta är ett självklart livsmedel för fysiskt aktiva. Chia används flitigt av idrottare på elitnivå.
Chiafrön är rikkt på Omega-3
Chiafröet har ingen stark smak eller lukt och kan därför enkelt kombineras eller blandas med nästan all mat! Dess suveräna biologiska egenskaper förstörs inte av värme i samband med bakning, så det är lätt att tillföra Chia i dina favoritrecept. Chia finns även i mjölform.

Chia är föremål för sträng kontroll och urval. Produktkvaliteten testas för att garantera maximalt näringsvärde och en ren produkt. Chia genomgår ingen bearbetning och innehåller inte heller några tillsatser. Produkten kommer direkt från naturen som det oförstörda fröet från plantan Salvia hispanica L.

 

Här hittar du: Chiafrön

Läs mer om omega3 tillskott: Omega 3, EPA/DHA

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



American Journal of Clinical Nutrition November 2010, Volym 92, nummer 5, Sidor 1040-1051, DOI: 10.3945/ajcn.2010.29457

The Journal of Nutritional Biochemistry
Published online ahead of print, doi: 10.1016/j.jnutbio.2010.11.011 
“Lipid redistribution by α-linolenic acid-rich chia seed inhibits stearoyl-CoA desaturase-1 and induces cardiac and hepatic protection in diet-induced obese rats”
Authors: H. Poudyal, S.K. Panchal, J. Waanders, L. Ward, L. Brown

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 3 comments… read them below or add one }

1 Lena B mars 14, 2011 kl. 14:46

Jag använder Chiafrö i mycket, som du säger det har ingen starksmak och passar i typ allt. Jag tillsätter det i bröd, pannkakor, wokar, smoothies, och mycket annat, bra sätt att få i sig både omega-3 och fibrer m.m.

Svara

2 Emma mars 14, 2011 kl. 14:49

Låter ju super, jag är vegetarian och jag har använt mycket linfrö innan, men det är värme känsligt, så ska och prova chia istället, tack för tipset!

Svara

3 Danne mars 14, 2011 kl. 14:52

Jag använder det och blanda i mitt proteinpulver vid träning, såg att du hade en länk till återförsäljare med bra pris och bra produkt:)

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: