Curcumin i gurkmeja skyddar mot benskörhet

by Mikaela Bjerring on 7 januari, 2016 · 2 comments

in Blogg, Forskning - Studier, Hälsa, Hälsokost – Kosttillskott, Muskler – Skelett – Leder, Näringsämnen

Benskörhet är något som drabbar enormt många kvinnor och män senare i livet. Kvinnor ligger i högst riskzon och närmare hälften av alla svenska kvinnor riskerar att drabbas av benskörhet efter 55 års ålder. Flera studier visar att curcumin i gurkmeja kan spela en betydande roll för att återbilda förlorad benvävnad och därmed motverka benskörhet.

Curcumin i gurkmeja skyddar mot benskörhet

Kvinnor är i högre risk att utveckla benskörhet

I takt med att vi blir äldre så förlorar vi benvävnad. Anledningen till att inte lika många män utvecklar benskörhet (osteoporos) som kvinnor är främst för att män har större benmassa än kvinnor. Även de hormonförändringar som sker hos kvinnan under klimakteriet påverkar, vilket bidrar till att kvinnor förlorar benvävnad i snabbare takt. När vi når 65-70-årsåldern börjar dock män och kvinnor förlora benvävnad i ungefär samma hastighet. Risken för osteoporos blir högre med åldern, och allteftersom den förväntade livslängden ökar, kommer antagligen antalet män med osteoporos att stiga.

Varför drabbas vissa av benskörhet?

Vårt skelett är en dynamisk vävnad som hela tiden är under uppbyggnad / nedbrytning. Speciella celler som kallas Osteoklaster bryter ner och löser upp gammal benvävnad som behöver bytas ut. Därefter tar cellerna Osteoblasterna över och bygger ny benvävnad. Det är denna kontinuerliga cykel som håller benen starka och friska och hindrar dem från att bli svaga och gå sönder.

Benskörhet uppstår när uppbyggnad- och nedbrytningsprocessen inte fungerar effektivt. Resultatet blir att gammal benvävnad inte byts ut snabbt nog vilket gör benvävnaden försvagad och skör.

Näringsämnen som stödjer ett starkt skelett

Några näringsämnen som man vet spelar en betydande roll för ett starkt skelett är K-vitamin, D-vitamin, kalcium och magnesium. Skelettet är ständigt beroende av D-vitamin då det har en viktig roll i kroppens kalciumomsättning. D-vitamin behövs bland annat för att kalcium ska kunna ta upp i tarmen och så småningom hamna på rätt plats i skelettet. Även magnesium behövs för att kalcium ska kunna tas upp i kroppen. K-vitamin har en viktigt funktion för en stark benstomme, och tillskott av K-vitamin kan förbättra bildandet av benmassa genom att dra kalcium till benstommen. K-vitamin kan även reducera den mängd kalcium som som utsöndras och därigenom går förlorat via urinet.

Ett flertal studier har på senare år visat att curcumin i gurkmeja effektivt kan hjälpa benhälsan och motverka benskörhet. Man har sett att curcumin stödjer osteoblasternas jobb att bilda ny benvävnad vilket gör att den naturliga uppbyggnad- och nedbrytnings processen då fungerar bättre. Det allra bästa är att kombinera intag av curcumin med både D-vitamin, K-vitamin och magnesium.

Här hittar du återförsäljare av:

Curcumin , Magnesium, D-vitamin och K-vitamin

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



Curcumin improves bone microarchitecture and enhances mineral density in APP/PS1 transgenic mice: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20637579

Therapeutic Advantages of Treatment of High-Dose Curcumin in the Ovariectomized Rat: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3921272/

Curcumin vid Osteoporos: Cho DC, Jung HS, Kim KT, Jeon Y. J Korean Neurosurg Soc Dec 2013 PMID: 24527187

Om Funktionen av D-vitamin, magnesium och K-vitamin: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag,,ISBN: 91-631-7910-5.

Gurkmejas positiva egenskaper vid ledvärk: :http://sv.265health.com/alternative-medicine/homeopathy/1012148852.html

Spara



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Katrine januari 17, 2016 kl. 11:23

Jag tar gurkmeja varje dag 🙂

Svara

2 Anna Johansson januari 17, 2016 kl. 11:25

Tack för en bra artikel! Delar vidare 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: