D-vitamin kan förbättra din muskelstyrka

by Mikaela Bjerring on 25 augusti, 2016 · 0 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg, Forskning, Hälsa, Kost, Muskler – Skelett – Leder, Träning, Träningstillskott


Det har varit en enormt stor fokus runt D-vitamin de senaste 10 åren och inom forskning har intresset för dess hälsoeffekter varit stort. D-vitamin som inte bara klassas som en vitamin utan även som en steoridhormon är inblandat i en mängd viktiga kroppsprocesser, inte minst för att bibehålla en normal muskelfunktion och benstomme.

D-vitamin kan öka din muskelstyrka och muskelfunktion

Att D-vitamin bidrar till att bibehålla en normal muskelfunktion har länge varit känt. På senare år har man även gjort en hel del studier som indikerar att tillräckliga mängder av D-vitamin kan förbättra muskelstyrkan. Här följer några exempel på studier.

Studie – D-vitamin förbättrar träningsresultaten

Enligt en förstudie som presenterades vid Society for Endocrinology annual conference i Edinburgh i november 2015 (1) kan D-vitamintillskott sänka risken för hjärtsjukdom och förbättra träningsresultaten genom att förbättra den fysiska konditionen.

I studien ingick friska vuxna med samma längd och vikt som under 2 veckor fick antingen 2000 IE (50 μg) d-vitamin i form av kosttillskott eller placebo. De personer som fick D-vitamintillskott visade läge blodtryck och lägre nivå av stresshormonet kortisol i urinen än de som fick placebo.

Försökspersonerna fick genomgå konditionstest. Gruppen som hade fått D-vitamin kunde cykla 6,5 km på 20 minuter i slutet av testperioden jämfört med 5 km i början av testperioden. Förutom att gruppen som fått D-vitamin kunde cykla 30 % längre på samma tid, så såg man hos samma grupp färre tecken på fysisk utmattning.

Studie – D-vitamin har en positiv inverkan på musklerna

En amerikansk studie (2) som publicerades i Medicine & Science in sports & exercise visar att D-vitamin har en positiv inverkan på musklerna. Ca 400 personer deltog i studien där forskarna mätte och undersökte förhållandet mellan D-vitamin till muskelstyrka och mätte deltagarnas armstyrka och benstyrka. Resultaten av studien indikerar att D-vitamin kan bidra till bättre muskelstyrka hos vuxna. Forskarna kommenterade även att detta är ett nyckelområde för äldreforskning eftersom människor förlorar styrka när de blir äldre, men att upprätthålla muskelstyrka hjälper till att förhindra fall och frakturer, samt att bevarar förmågan att leva självständigt och få en bättre livskvalité.

Tidigare studier indikerar att D-vitamin verkar reducera förekomsten av kortisol i kroppen, vilket  i teorin kan förbättra prestationsförmågan och minska riskfaktorerna för hjärt-kärlsjukdom enligt forskarna.

Förutom att D-vitamin har betydelse till bättre muskelfunktion så bidrar det även till normala kalciumnivåer i blodet, upptag/utnyttjande av kalcium och fosfor, normala tänder, för att bibehålla normal benstomme, för immunsystemets normala funktion samt att det spelar en viktig roll för celldelningsprocessen i kroppen.

Dagliga rekommendationer (RDI) av D-vitamin

Livsmedelsverket rekommenderar att spädbarn och barn under 2 år får i sig 10 mikrogram D-vitamin per dag, likaså barn och vuxna under 75 år. Vuxna som får lite eller ingen solexponering 20 mikrogram och samma rekommendationer gäller för alla äldre över 75 år. Många forskare och läkare menar dock att dessa rekommendationer är alldeles för låga och att de bör höjas (3).

Att få i sig tillräckligt med D-vitamin

D-vitamin får man framför allt från solexponering, fet fisk och D-vitamin berikade livsmedel. Känner man behov kan man även komplettera med ett kosttillskott av D-vitamin.

Återförsäljare av D-vitamin hittar du här

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1)Vitamin D pill a day may improve exercise performance and lower risk of heart disease - https://www.sciencedaily.com/releases/2015/11/151101150629.htm

(2) Medicine & Science in Sports & Exercise® is the official journal of the American College of Sports Medicine, and is available from Lippincott Williams & Wilkins at 1-800-638-6423.

(3) http://www.vetenskaphalsa.se/hur-mycket-d-vitamin-behover-vi/

Spara



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: