Därför bör man blötlägga nötter och fröer

by Mikaela Bjerring on 10 augusti, 2017 · 4 comments

in Blogg, Hälsa, Kost, Mage - Tarm, Näringsämnen

Att blötlägga råa nötter och fröer innan man äter dom kommer med stora hälsofördelar. Det hjälper nämligen till att bryta ner innehållet av antinutrienter. Dessa ämnen kan ställa till med problem eftersom dom försvårar matsmältningen och hämmar näringsupptaget. Genom blötläggning blir nötterna/fröerna lättsmälta för magen, näringsämnena aktiveras och kan lättare tas upp av kroppen.

Att blötlägga nötter och fröer för att bli av med antinutrienter - lektiner och fytinsyra.

Antinutrienter i nötter och fröer

I nötter och fröer hittar man höga nivåer av antinutrienter så som lektiner och fytinsyra. De är växternas försvarsämnen och fungerar som ett skydd mot skadedjur, bakterier och svampar. Det hindrar dom även från att börja gro för tidigt. Dessa ämnen är helt enkelt nödvändiga för växtens överlevnad. Antinutrienter är raka motsatsen till näring. De fungerar som enzymhämmare eller enzymblockerare, vilket kan ställa till med problem i matsmältningssystemet.

Många lektiner kan inte brytas ner i mag- tarmkanalen och binder sig onedbrutna in till tarmceller där de kan hämma upptaget av olika näringsämnen. De kan hindra upptaget av protein och binda till sig olika mineraler som magnesium, koppar, kalcium, zink och järn, så att de inte kan tas upp av kroppen. De kan också påverka bakteriefloran i tarmen negativt, orsaka en läckande tarm och ta sig över tarmbarriären ut i blodomloppet. Lektiner anses därför i allmänhet som toxiska, men jag vill påpeka att inte alla lektiner är dåliga. De som finns rikligt i nötter, fröer och andra livsmedel som de t.ex de flesta baljväxter och spannmål är dock av den typ som vi helst bör se till att bryta ner innan vi äter dom.

Aktivering genom blötläggning

Ett sätt att minska antinutrienterna i råa nötter och fröer är att blötlägga dom. Man lurar dom då att tro att det är dags att börja gro. Aktiveringsprocessen sätter igång, vilket gör att antinutrienterna bryts ner och näringsämnena aktiveras. Genom blötläggning blir de både lättsmälta för magen och näringsämnena blir tillgängliga för upptag i kroppen.

Så här gör du:

  • Skölj nötterna/fröerna.
  • Lägg dom sen i en skål eller glasburk.
  • Häll på rumstempererat vatten så de täcks helt och tillsätt ca 1 msk havssalt per liter vatten.
  • Täck skålen eller burken med en kökshandduk, så att de fortfarande kan andas.
  • Låt dom sedan stå och aktiveras i rumstemperatur, men inte i direkt solljus.
  • När dom stått sin tid så häller du över dom i en sil och sköljer noga under rinnande vatten.

Efter blötläggningen, så måste man torka nötterna/fröerna om man inte ska äta dom direkt. Det gör man genom att sprida ut dom på en plåt och låta dom stå mitt i ugnen på 50 grader med en öppen glipa tills dom är helt torra. Det tar ca 12-24 timmar. Finns det fukt kvar, finns det risk för mögelbildning under förvaringen. Häll över dom i en lufttät burk och förvara dom i kylen där de håller sig bra i ett par veckor. De går även att frysa om du föredrar det. Om du ska göra nöt- eller frömjölk av dom så kan du göra det direkt utan att gå igenom processen av torkning.

Ungefärliga Blötläggningstider:

  • Mandel 10 – 12 timmar
  • Hasselnötter 6- 7 timmar
  • Pinjenötter 6 – 7 timmar
  • Valnötter 4 – 7 timmar
  • Pekannötter 6 timmar
  • Cashewnötter 2-3 timmar
  • Solrosfrön 2 – 3 timmar
  • Pumpafrön 5-7 timmar

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



Effects of dietary fiber and phytic acid on mineral availability. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1657026#sthash.QND8maVN.dpuf

Mensah P, Tomkins A. Household-level technologies to improve the availability and preparation of adequate and safe complementary foods. Food Nutr Bull. 2003 Mar;24(1):104-25 - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12664529

Urbano G, López-Jurado M, Aranda P, Vidal-Valverde C, Tenorio E, Porres J. The role of phytic acid in legumes: antinutrient or beneficial function? J Physiol Biochem. 2000 Sep;56(3):283-94. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11198165

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Christina K. augusti 11, 2017 kl. 09:42

Blötlägger alltid nötter innan jag äter dom, annars får jag direkt problem med magen.

Svara

2 Mikaela Bjerring augusti 11, 2017 kl. 10:15

Ja, det är ett problem för många.

Svara

3 Mia augusti 11, 2017 kl. 09:48

Tack för tipset, det ska jag testa att göra. För när jag äter nötter så blir oftast som en klump i magen, antagligen pågrund av att dom är svårsmälta då.

Svara

4 Mikaela Bjerring augusti 11, 2017 kl. 10:14

Råa nötter är svårsmält och många upplever som du att magen reagerar, så prova att blötlägga dom först.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: