Därför väljer många att dricka kokoskaffe ”fettkaffe”

by Mikaela Bjerring on 12 juni, 2017 · 0 comments

in Blogg, Drycker, Energi, Hälsa, Hjärnan - Minnet, Kost, Olja / Fett, Vikt - Viktminskning

Fett i kaffet? Det är faktisk riktigt gott, samtidigt som det gör dig både mättare och piggare. Dessutom kan det bidra med en hel rad fördelar för din hälsa och ditt välbefinnande. Gillar man inte kaffe kan man göra kokoste istället.

Kokoskaffe eller fettkaffe med mct-olja

Varför tillsätta fett i kaffet?

Kokoskaffe är en typ av fettkaffe även kallat ”bulletproof coffee”. Det innebär att man tillsätter kokosolja eller MCT-olja i sitt kaffe. Det finns även dom som tillsätter smör eller ghee i sitt fettkaffe, med medellånga fettsyror har i detta sammanhanget fler fördelar. Gillar man inte kaffe så kan man som sagt göra kokoste istället.

Dom medellånga fettsyrorna i kokosolja och MCT-olja har många fördelar för hälsan och något som vi därför med fördel kan inkludera i vår kost och som en del av vårt fettintag. Kroppen bryter ner MCT (medellånga fettsyror) annorlunda än LCT (långkedjiga fettsyror). Normalt måste fett som tas upp i kroppen blandas med galla från gallblåsan och sen med hjälp av pankreasenzymer brytas ner i matsmältningssystemet. MCT behöver varken galla eller enzymer. Istället tas dessa fettsyror upp i tarmen och transporteras via blodet direkt till levern där de omvandlas till ketoner.

Ketonerna släpps sedan tillbaka i blodet och transporteras runt i kroppen där de används som energi, istället för att lagras som kroppsfett. Det gör även att kroppens värmeproduktion (termogenes) ökar och därmed även förbränningen. Medellånga fettsyror bidrar även till minskad aptit och ökad mättnadskänsla (1), (2). MCT kan även effektivt passera blod-hjärnbarriären och förse hjärnan med energi och främjar den kognitiva funktionen, vilket gör att vi kan tänka klarare och prestera bättre (3). Om du vill läsa mer om fördelarna med MCT, så kan du göra det här.

Kokoskaffe kan därför bidra till:

  • Ökad energi
  • Förbättrad kognitiv förmåga
  • Ökad fettförbränning
  • Ger en mättnadskänsla som håller i sig länge

Så gör du kokoskaffe eller fettkaffe

Tillsätt ca 1 msk ekologisk kokosolja eller MCT-olja till ditt kaffe. Det bästa är att mixa in oljan i kaffet med en stavmixer eller en lattevisp så att det börjar skumma. Risken är annars att olja lägger sig på toppen. Det ger ett krämigt och gott kaffe som du absolut inte kommer bli besviken på.

Här hittar du återförsäljare av ekologisk kokosolja och MCT-olja

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1)Dietary medium-chain triacylglycerols suppress accumulation of body fat in a double-blind, controlled trial in healthy men and women. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11694608

(2) Medium- versus long-chain triglycerides for 27 days increases fat oxidation and energy expenditure without resulting in changes in body composition in overweight women. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12532160

(3) OPTIMIZING DIAGNOSIS AND MANANGEMENT IN MILD-TO-MODERATE ALZHEIMER’S DISEASE - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3437664/


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: