De 3 stressfaserna

by Mikaela Bjerring on 16 december, 2010 · 1 comment - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Blogg, Energibrist, Hälsa, Livsstil, Livsstilsförändringar, Sjukdomar - Symtom, Stress

Stress har 3 faser som även kallas GAS (generaliserade anpassnings-syndromet). GAS är ett reaktionsmönster som utlöses som svar på svåra påfrestningar. Det var Hans Selye som var först med att beskriva dessa faser på 1950-talet. Han kallade det för Selye anpassningssyndrom, vilket han senare ändrade till stressyndromet.

De tre stressfaserna

De 3 stressfaserna

Fas 1: Alarmfasen – Denna fas brukar vara en kortvarig reaktion på stress. Man reagerar chockartat på grund av att kroppens försvarskraft mobiliseras, bland annat genom ökad adrenalinproduktion.

Fas 2: Motståndsfasen – Denna fas innebär att hypofysen producerar stresshormonet ACTH som stimulerar sekretionen av glukokortikoider från binjurebarken, som då hjälper kroppen att hantera stressen. Under denna fas får man skärpta sinnen och en högre metabolisk hastighet för att kunna prestera bättre. Man reagerar oftast snabbt och kraftfullt, vilket gör det möjligt för kroppen att överleva under den förlängda perioder av svår stress. Hur länge kroppen klarar av detta varierar från person till person. Om man lyckas bemästra stressituationen går hormonproduktionen tillbaka till normalt igen, och om inte så fortsätter överproduktionen tills hypofysen inte längre kan producera mer ACTH och kroppen övergår till fas 3.

Fas 3: Utmattningsfasen – I denna fas är det kritiskt. Stressförsvaret bryter samman med skadliga konsekvenser för kroppen. Det är det vi kallar för att bli utbränd. När man blir utbränd kan kroppen inte längre hantera stressen och inte producera tillräckligt med hormoner och energi för att klara av de dagliga rutinerna. När detta händer är det viktigt att vila och eventuellt göra en kostomläggning tillsammans med andra livsstilsförändringar.

Stresshantering

När man upplever återkommande eller långvarig stress gäller det att man lär sig hantera den. Några tips om vad du bör tänka på kan du läsa om här. Det är även viktigt att möta kroppens näringsbehov. Vid stress förbrukar kroppen mer av vissa näringsämnen, vilket sätter systemet ur balans ytterligare. B-vitaminer och vissa mineraler har t.ex stor betydelse här. Ett kosttillskott speciellt anpassat för stress kan då många gånger förbättra ditt välmående genom att öka din energinivå, ditt välbefinnande och hjälpa kroppen tillbaka i balans. Det finns även adaptogena örter som t.ex rosenrot, schisandra, rysk rot och gotu kola,  samt en rad andra hälsokostprodukter som kan hjälpa kroppens anpassningsförmåga.

Kosttillskott speciellt anpassade för stress hittar du här

Relaterade inlägg:

 

 KÄLLOR & REFERENSER



Stress and the General Adaptation Syndrome: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2038162/

Reminiscences of Hans Selye, and the Birth of “Stress”: https://www.stress.org/about/hans-selye-birth-of-stress/

 



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Kalle F december 17, 2010 kl. 22:28

Jag känner igen mig i fas 1, bäst att börja försöka ta det lite lugnare…..
När kommer du börja med kosttillskott på denna sidan?

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: