Den farligaste livsmedeltillsatsen är även en av de vanligaste!

by Mikaela Bjerring on 13 februari, 2011 · 5 comments

in Blogg, Forskning - Studier, Hälsa, Kost, Livsmedel

Den farligaste livsmedelstillsatsen är även en av de vanligaste, nämligen Aspartam (Nutrasweet). Det  är ett sötningsmedel som är ca 200 gånger sötare än socker och används i många ”sockerfria produkter”. Idag anses aspartam vara den hittills farligaste livsmedelstillsatsen på marknaden!

Hur påverkar Aspartam kroppen?
Aspartam är ett gift för hjärnan som påverkar centrala nervsystemet och som förstör nervceller. Det kan vara ofarligt i små mängder om man inte är överkänslig, men det är skadligt för alla i större mängder. 3-4  glas light läsk som innehåller aspartam är tillräckliga mängder för att skada en människa.

Intag av aspartam kan vara orsak eller en bidragande orsak till många sjukdomstillstånd och symtom, och för att ge några exempel (1):

Den farligaste livsmedeltillsatsen och en av de vanligaste - Stevia är ett bra alternativ

Stevia är en söt ört som är ett bra alternativ till det skadliga sötningsmedlet aspartam.

  • Depression
  • Förändringar i sköldkörtelfunktionen
  • Viktökning
  • Diabetes
  • Synstörningar
  • Trötthet (Genom att hjärnans glukosupptag blockeras)
  • Humörsvängningar och även personlighetsförändringar
  • Fobier
  • Huvudvärk, dimmighet i hjärnan, minnesförlust och  förvirring
  • Illamående
  • Alzheimers
  • Parkinsons sjukdom
  • MS, ALS, Fibromyalgi
  • Hjärntumör och andra hjärnrelaterade problem

Bra alternativ till aspartam och vitt socker
Det finns bra alternativ till aspartam som inte har en skadlig effekt på kroppen. Stevia är en ört som är 300 gånger sötare än socker och helt oskadligt som sötningsmedel. Stevia innehåller ingen energi (KCAL) och påverkar inte blodsockret eftersom det har ett glykemiskt index på 0. Stevia är dessutom helt naturligt och innehåller inga tillsatser. Andra sötningsalternativ som är bättre än vitt socker är: honung, rörsockermelass, rismalt, agavekaktus, lönnsirap, anis och fruktos från fruktjuice koncentrat.

Här hittar du Stevia

 KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5

Scientific Opinion on the safety of steviol glycosides for the proposed uses as a food additive: http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/1537.htm

Aldén, Björn; Ryman, Svengunnar; Hjertson, Mats Våra kulturväxters namn: ursprung och användning. Formas, Stockholm, 2009. ISBN 978-91-540-6026-9


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Christer februari 14, 2011 kl. 09:39

Bra inlägg, stjäl och länkar 🙂

Svara

2 admin februari 15, 2011 kl. 20:21

Christer, det får du gärna:)

Svara

3 Markus augusti 2, 2012 kl. 15:38

Men om vill dricka t. ex läsk men inte få i sig så många kalorier; är ‘vanlig läsk’ bättre än light läsk då?

Svara

4 Mikaela Bjerring augusti 2, 2012 kl. 18:43

Vanlig läsk innehåller mycket kalorier så nej, det är ingen bra ide om man vill hålla nere kaloriintaget. Dessutom är vitt socker som finns i vanlig läsk inte heller bra för dig. Jag kan inte rekommendera att dricka läsk oavsett om det är light eller vanlig då båda är skadliga för dig.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: