Den stora skillnaden mellan olika salt

by Mikaela Bjerring on 19 oktober, 2015 · 4 comments

in Blogg, Hälsa, Kost, Livsmedel, Örter - Kryddor

Saltkonsumtion har kommit att bli en mycket kontroversiell fråga. Ofta hör vi att vi borde minska på saltintaget samtidigt som natrium är en mycket viktig mineral som vi behöver få i oss. Det är mycket snack om hur mycket salt som är ett lagom intag, men kanske fokusen inte borde ligga enbart på mängden salt utan även vilken typ av salt vi bör få i oss. Här följer en beskrivning av skillnaden mellan olika salt.

Saltintag

Trots att vår kropp bara behöver en liten mängd salt per dag, och att vi i genomsnitt får i oss mycket mer än så, lider de allra flesta av oss av saltbrist. För att kroppen ska kunna använda ett mineral måste vi få det i sitt organiska, joniska tillstånd, i perfekt balans med alla dess övriga relaterade beståndsdelar – mineraler och spårämnen.

Raffinerat bordssalt

Vanligt vitt bordssalt bryts ur underjordiska saltgruvor. Därefter bearbetas det och raffineras och blir fråntagen sina mineraler förutom natrium och klorid (NaCl). Därefter tillsätts klumpförebyggande medel som aluminium. Vitt salt saknar liksom andra raffinerade livsmedel sina ursprungliga beståndsdelar. Bordssaltet är en surt, oorganiskt ämne, vilket innebär att kroppen inte kan bryta ner de kemiska bindningar som behövs för att utnyttja natrium i kroppen. De mineraler som krävs för detta är de mineraler och spårelementen som tagits bort i reningsprocessen.

Biokemiskt sett är naturligt bergssalt och havssalt i en organisk form och icke-aggressiv form som kroppen känner igen och kan tillgodogöra sig. Bordssaltet identifieras däremot som ett gift av kroppen – en onaturlig substans som ska rensas bort så fort som möjligt. Eftersom kroppen, beroende på hälsa, ålder och kön, bara kan rensa ut en viss mängd per dag blir det resterande oorganiska saltet en stor belastning för kroppen.

I processen att rensa ut saltet krävs det att kroppen använder intracellulärt vatten, vilket i sin tur resulterar i att cellerna torkar ut och att det bildas ett överskott av vätska i vävnader som kallas ödem. För varje gram av natriumklorid behöver kroppen 23 gånger mer av sitt cellvatten för att neutralisera det. Om halten av natriumklorid fortfarande är för hög uppstår i stället återkristallisering. Kroppen använder sig då av icke nedbrytbart animaliskt protein och producerar urinsyra som inte kan utsöndras, utan istället binder till natriumkloriden. Detta leder till bildning av nya kristaller som i sin tur sätter sig i ben och leder. Detta är bidragande orsak till olika former av reumatism, gikt och besvär med njur- och gallsten.  Detta är orsaken till varför vi ofta får rådet att minska saltintaget.

Havsalt

Celtic havssalt från Frankrike räknas som ett av världens finaste salt. Saltet har en ljusgrå färg på grund av att det inte är bearbetat. När man raffinerar salt tar man bort alla mineraler i saltet, då blir det vitt. Havssalt i sin naturliga balans med mineraler och organiskt natrium är bra för oss i lagom mängd. Havssalt är inte helt olikt vårt blod i mineralbalansen.

Celtic havssalt innehåller stora mängder mineraler och enbart 34 procent natrium och är rikt på en mängd olika mineraler. Saltet soltorkas i franska Bretagne som ger saltet en karaktäristisk och god smak. Havssalt har en salthalt på ca 55-60%, resten är spårämnen, mineraler och fukt. Vanligt bordssalt har 98-99% salthalt. Celtic havssalt har inte den där skarpa sältan som bordssalt normalt har utan en mycket mjukare smak. Havssalt är naturligt rikt på jod.

Himalayasalt

Himalayasalt kommer från saltgruvor i Karakoram- och Kashmirregionen i Himalaya.
Saltet bryts från bergsväggen för att sedan krossas och siktas. Det är ett obehandlat, oraffinerat salt med lätt rosa färg. Ett naturligt salt som innehåller spårämnen och mineraler, speciellt rikt på magnesium. Bra att veta är att Himalayasalt har en låg jodhalt.

Örtsalt

Örtsalt består oftast av en kombination av oraffinerat havssalt, grönsaker och örter. Ofta tillsätter man även jod eller algen kelp som är rik på jod. Eftersom örtsaltet innehåller mindre del salt samtidigt som det är naturligt rikt på viktiga mineraler och spårämnen från olika växtdelar, kan det vara ett bra val av salt. Men titta på innehållsförteckningen så det inte innehåller oraffinerat havsalt och inga tillsatser.

Ditt saltintag

Även många livsmedel, hel/halvfabrikat kan innehålla större mängder dolt salt som inte är bra för oss. Genom att laga din mat från grunden och använda bra råvaror så får du större koll på hur mycket salt och vilken typ av salt som du får i dig. Raffinerat bordssalt något man bör skippa hel och hållet. Istället kan du använda något av alternativen Celtic havssalt, himalayasalt eller Celtic havssalt. Själv varierar jag mig mellan alla de tre sistnämnda alternativen.

Återförsäljare av bra alternativ av salt hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



Om hur salt påverkar kroppen: http://www.naringsmedicinsktidskrift.se/saltet.html

Artikel från New York times - hur vi missbedömt salt: http://www.nytimes.com/2012/06/03/opinion/sunday/we-only-think-we-know-the-truth-about-salt.html?pagewanted=all&module=Search&mabReward=relbias%3Ar

http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=899663

Spara

Spara



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 3 comments… read them below or add one }

1 Kerstin oktober 20, 2015 kl. 11:23

Ja, vanligt bordssalt är inget att ha och gott är det inte heller!

Svara

2 Mia L oktober 20, 2015 kl. 11:24

Örtsalt låter gott, har inte provat det innan.

Svara

3 Emma O november 6, 2015 kl. 11:26

Vit bordssalt är verkligen det värsta man kan äta. Själv använder jag oraffinerat havssalt. Örtsaltet lät ju gott det med.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: