Depression

by Mikaela Bjerring · 0 comments

Klicka här för att gå direkt till produkter

Det vanligaste symptomet vid depression är nedstämdhet. Man känner sig tom och oinspirerad, och kan ha svårt att finna glädje i vardagen. Ångest, skam och sorg tar då tyvärr lätt över som de dominerande känslorna och ensamheten kan bli olidlig. Livet känns lätt meningslöst och det blir inte bättre med tiden.

Det finns olika grader av depression. Depression som är årstidsrelaterad (SAD) kan visa sig på höst, vår eller vinter och då kan kosttillskott av D-vitamin och omega-3 hjälpa (1). Du ska självklart uppsöka en läkare eller naturläkare om du lider av depression, eftersom det kan bero på många olika faktorer, men nedan nämnda näringsämnen kan hjälpa en bit på vägen.

Näringsämnen som bevisats stödja och hjälpa vid depression (2):

(Dom näringsämnen som är markerade har starkast verkan)

D-vitamin

D-vitamin är unikt bland vitaminerna. Det är ett steroidhormon, som våra könshormoner testosteron och östrogen. D-vitaminet påverkar uttrycket av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Potentiellt kan det därför brist teoretiskt ge upphov till nästan vilka sjukdomar som helst. D-vitamin brist är vanligt hos svenskar i allmänhet och då kan symtom som orkeslöshet, nedstämdhet och depression uppstå (3).
Här hittar du kosttillskott av: D-vitamin

B-komplex

B-vitaminer är för den mentala hälsan, till exempel för att du ska känna dig pigg, vara på bra humör och sova gott. B-vitaminer behövs även för energiproduktionen, nervfunktionerna, matsmältningen och aptiten samt för ett vackert hår och en frisk hud. Samtliga B-vitaminer är betydelsefulla för ämnesomsättningen, det vill säga när maten omvandlas till energi. De ingår i eller aktiverar enzymer som behövs för att frigöra energin ur maten. Vid de flesta processer samverkar flera olika B-vitaminer. Därför bör ett B-vitamintillskott innehålla ett komplex av alla B-vitaminerna (4).
Här hittar du kosttillskott av: B-komplex

Omega-3

Forskning har visat att personer som drabbats av egentlig depression ofta hade lägre nivåer av omega-3 i blodet. Andra studier har visat att en ökning av omega-3 förbättrar depression, enligt forskarna. Folk som är deprimerade äter dåligt eller så kan det vara depression som påverkar att drabbade sämre tar upp omega-3. Men studien visar att även lite mer intag av omega-3 kan minska markörer för stress och depression. Det viktiga budskapet är att man inte behöver ta mycket stora doser av omega-3 för att få resultat (5).
Här hittar du kosttillskott av: Omega-3

Theanine – Grönt te extakt

Theanine är viktigt i tillverkningen av GABA som är den främsta hämmande neurotransmittorn. Theanine / Teanin påverkar även dopamin och serotonin. Klinisk forskning visar att Theanine / Teanin skapar välmående och lugn och gör en mer harmonisk. Theanine / Teanin stimulerar produktionen av alpha-vågor som signalerar till hjärnan att slappna av, men man är fortfarande mentalt vaken utan att bli dåsig (6).

  • Främjar välmående, lugn, avslappning och ökat välbefinnandet
  • Theanine / Teanin skapar alfavågor i hjärnan som gör att man tänker klarare och blir mer produktiv.
  • Lugnar ner temperamentet medan den ökar fokus och koncentration, man blir mentalt vaken och lugnare
  • Theanine / Teanin främjar god och harmonisk sömn, det har visats sig att man har lättare att somna och sover bättre, verkar även motverka mardrömmar
  • Theanine / Teanin konverteras till GABA i hjärnan som är fördelaktigt vid: ångest, stress och fobi.

Här hittar du kosttillskott av: Teanin (Grönt te extrakt)

5 HTP

5-htp produceras normalt i kroppen från aminosyran tryptofan. Tryptofan finns i proteinrik kost men inte i rikliga mängder. Vid brist på tryptofan produceras inte mycket 5-htp i kroppen vilket leder till en för låg halt av serotonin. Serotonin finns bl.a. i hjärnan och centrala nervsystemet och spelar där en viktig roll i humör, välbefinnande, beteende och sömnen och andra kroppsfunktioner. Brist på serotonin kan även leda till emotionell obalans, ångest och depressioner. 5-HTP har visat sig väldigt effektivt vid depressioner (7).
Här hittar du kosttillskott av: 5-HTP

Se hela bodystores utbud av kosttillskott och hälsokost

Produkter

Här hittar du kosttillskott och hälsokost-produkter som stödjer hälsan vid Depression, nedstämdhet och oro

 KÄLLOR & REFERENSER



(1) Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Depression

(2) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 860, ISBN: 91-631-7910-5.

(3) D-vitamin: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor:222-229, ISBN: 91-631-7910-5.

(4) B-komplex: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 163- 202, ISBN: 91-631-7910-5.

(5) Omega-3: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 268-277 ,ISBN: 91-631-7910-5.

(6) Theanine - Grönt te extakt: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 480-481, ISBN: 91-631-7910-5.

(7) 5-http: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 471-472, ISBN: 91-631-7910-5.

Depression

Depression

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa