Det ökade behovet av B-vitaminer vid stress

by Mikaela Bjerring on 9 november, 2017 · 0 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Binjurar, Blogg, Forskning, Hälsa, Kosttillskott, Näringsterapi, Psykisk hälsa, Stress

Vi känner alla av stress i vårt dagliga liv på en eller en annan nivå. Det är en anpassningsprocess i kroppen som omfattar alla fysiska och psykiska reaktioner från exponering och krav från den yttre och inre miljön. Stress kan vara på gott och ont, och om stressen blir skadlig eller inte beror på hur vi reagerar och hanterar situationen. I sin tur är kroppen beroende av att vi ger den rätt förutsättningar. Här finns det bland annat ett starkt samband mellan B-vitaminer och hur kroppen klarar av att hantera stressen.

B-vitaminer mot stress

Kronisk stress och utmattningssyndrom har kommit till att bli ett stort folkhälsoproblem och allt fler blir sjukskriva på grund av stressrelaterad sjukdom. Detta har även lett till mer forskning inom området. Vilken roll B-vitaminerna spelar för stresståligheten är något som man studerat ingående. Man man har bland annat sett en direkt koppling mellan B-vitaminbrist och förändringar i humöret, kognitiva funktioner och andra psykiska symtom i för övrigt friska individer (1).

Sambandet mellan B-vitaminer och stress

B-vitaminerna innefattar en grupp vattenlösliga vitaminer som spelar en betydande roll för en lång rad kroppsprocesser. Även om de åtta B-vitaminerna tiamin (B1), riboflavin (B2), niacin (B3), pantotensyra (B5), pyridoxin (B6), biotin (B7), folat (B9) och kobalamin (B12 ) var och en har sina egna unika egenskaper, så arbetar de även tillsammans i en lång rad biokemiska och fysiologiska funktioner. Eftersom B-vitaminerna med undantag av B12 inte lagras i kroppen så är det viktigt att vi ser till att vi får i oss dom dagligen för att kunna fungera och må optimalt. Att B-vitaminerna har en stor betydelse vid stress har varit känt relativt länge. Kroppen förbrukar dom då snabbare och behovet ökar. Samtidigt har de förmågan att öka kroppens motståndskraften mot stress.

B-vitaminer har betydelse för den cellulära funktionen. Dom agerar som co-enzymer i ett brett spektrum av katabola och anabola enzymatiska reaktioner. B-vitaminer är avgörande för optimal fysiologisk och neurologisk funktion. Dom spelar också en betydande roll för hjärnans funktion i många avseenden inklusive energiproduktion, DNA / RNA-syntes / reparation, genomisk och icke-genom metylering samt syntes av ett stort antal neurokemikalier och signalmolekyler. Många av B-vitaminerna bidrar till vår mentala prestationsförmåga, hjärthälsa, energiomsättning och ett normalt fungerande immunsystem och nervsystem. Ett flertal av B-vitaminerna bidrar till minskad trötthet och utmattning, samt normal psykologisk funktion. Vid brist kan man därför uppleva symtom som irritation, depression, utmattning, trötthet och sömnlöshet. Brist påverkar också våra kognitiva funktioner och kan leda till koncentrationssvårigheter, försämrat minne och att man helt enkelt får problem med att ta emot, bearbeta och förmedla information (2) (3) (4). Andra symtom som hudproblem, håravfall och sköra naglar kan också uppstå, eftersom ett flertal av B-vitaminerna spelar en betydande roll för hud, hår och naglar.

Forskning och B-vitaminernas betydelse vid stress

Det har utförts mycket forskning genom åren kring B-vitaminernas betydelse vid stress. Till exempel utförde man en metaanalys av studier där man undersökte kortsiktiga intag av tillskott vid stress (5). Man observerande att tillskott av mikronäringsämnen och då speciellt höga doser av B-vitaminer förbättrade upplevd stress, psykiska symtom och vissa aspekter av humöret.

Vid en annan studie ville man undersöka effekten av B-vitamintillskott vid arbetsrelaterad stress. Studien (6) som var dubbelblind, randomiserad och placebokontrollerad pågick under 3 månader. 60 personer deltog där man mätte arbetskrav, press, nivå av ångest, humör och personlighet. Efter det att individuella skillnader var statistiskt kontrollerade kunde man rapportera att den grupp som hade fått tillskott av B-vitaminer upplevde mindre stress, bättre koncentration och upplevde sig mindre deprimerade/nedslagna efter 12 veckor jämför med de som fått placebo.

B-vitaminernas betydelse för binjurarna

B-vitaminerna spelar en viktig roll för binjurarna, i synnerhet B5 och B6. Binjurarna är även det organ som får arbeta extra hårt under stress. De producerar hormonerna adrenalin, DHEA och kortisol och är inblandade i ett 30-tal andra hormoner. När våra binjurar inte längre klarar av att producera korrekta mängder av hormonerna förlorar vi förmågan att orka med stressen, vilket till slut kan resultera i utmattning.

Att hantera stressen

Eftersom stress visar sig i alla situationer som innebär krav och utmaningar – både fysiskt och psykiskt, så är det en naturlig del av livet. Stress är inte heller alltid något dåligt eftersom det gör att vi kan utmana oss själva och utvecklas som personer. Det handlar om att lära sig hantera stressen, ge kroppen tillräckligt med återhämtning, äta en ren och näringstät kost och se till att man möter kroppens näringsbehov.

En välbalanserad, varierad och näringstät kost lägger grunden för ett bra näringsintag. Därefter kan man om man upplever behov komplettera med ett kosttillskott av B-komplex som innehåller samtliga B-vitaminer. Andra näringsämne som förbrukas av kroppen i rykande åtgång under stress är zink, magnesium, och C-vitamin.

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1). Benton D. To establish the parameters of optimal nutrition do we need to consider psychological in addition to physiological parameters? Mol Nutr Food Res. 2013;57:6–19. doi: 10.1002/mnfr.201200477. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23038656

(2) Kennedy DO, Veasey R, Watson A, Dodd F, Jones E, Maggini S, Haskell CF. Effekterna av höga doser B-vitamin komplex med C-vitamin och mineraler på humör och prestanda hos friska män. Psychopharmacology. 2010; 211: 55-68. doi: 10,1007 / s00213-010-1870-3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20454891

(3) Parletta N, Milte CM, Meyer BJ. Näringsmodulering av kognitiv funktion och mental hälsa. J Nutr Biochem. 2013; 24: 725-743. doi: 10,1016 / j.jnutbio.2013.01.002. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23517914

(4). Huskisson E, Maggini S, Ruf M. Påverkan av mikronäringsämnen på kognitiv funktion och prestanda. J Int Med Res. 2007; 35: 1-19. doi: 10,1177 / 147323000703500101. http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/147323000703500101

(5). Lång SJ, Benton D. Effekter av vitamin- och mineraltillskott på stress, milda psykiska symptom, och stämningen i pre-kliniska prover: En metaanalys. Psychosom Med. 2013; 75: 144-153. doi: 10,1097 / PSY.0b013e31827d5fbd. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23362497

(6). Stough C, Scholey A, Lloyd J, Spong J, Myers S, Downey LA. Effekten av 90 dagars administrering av en hög dos vitamin B-komplex på arbetsrelaterad stress. Humant Psychopharmacol. 2011; 26: 470-476. doi: 10,1002 / hup.1229. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/hup.1229/abstract;jsessionid=D1A0B6DE356A018ECA33D3E5852B835E.f02t01

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: