Effektiva redskap för självmassage

by Mikaela Bjerring on 19 juni, 2017 · 0 comments

in Blogg, Muskler – Skelett – Leder, Träning - Sporter, Träningsredskap, Vardagsmotion

Att göra självmassage kan hjälpa till att lösa upp spänningar, få igång blodcirkulationen, mjuka upp bindväven och stödja lymfsystemet. Det kan verkligen vara en räddning vid ömma och spända muskler, och riktigt skönt för när man behöver slappna av efter en stressig dag. Det kan även ge stora fördelar för uppvärmning och återhämtning vid träning. Här följer några olika sätt för att göra självmassage och exempel på effektiva redskap som man kan ta hjälp av.

Redskap för självmassage

Bindvävsmassage med hjälp av en foam roller

Fasciaträning, och fasciamassage med hjälp av en foam roller blir allt mer populärt, och man förstår verkligen varför när man väl börjat använda en själv. Syftet med den är att mjuka upp bindväven och göra den smidigare. Det hjälper till att massera stela och ömma muskler, få igång blodcirkulationen, öka rörligheten och minska risken för skador. Bindväven påverkar även hudens spänst och släthet. Foam roller även kallat trigger roller och fascia roller finns att hitta i olika längder och tjocklekar, med slätare eller grövre mönster.

Fascia är en bindväv av kollagen som kan liknas med ett sorts fibernät. Det är det som håller ihop och ger stadga åt muskler, ben, senor och organ. Utan bindväv skulle vi inte kunna röra oss som vi gör. När man är ung så är fascian elastisk och tålig, men när man blir äldre stelnar den och trasslar lätt till sig, vilket gör att den kan bli hård och skör. Fascian håller musklerna på plats när du spänner dem och underlättar musklernas glidrörelser mot varandra. Genom att rulla på en foam roller så applicerar man ett tryck på det aktuella området. Man masserar på så vis bindväv och muskler, vilket kan bidra till att bindväven återfår sin normala elasticitet.

Den slätare rullen passar utmärkt för uppvärmning och återhämtning vid träning, eller som självmassage för att generellt mjuka upp kroppen. Den grovmönstrade eller piggiga foam rullen ger en djupare massage. Själv brukar jag variera mellan en slät och en grovmönstrad. En foam roller kan enkelt användas hemma eller tas med till gymmet. Den fungerar dessutom utmärkt att använda som ett redskap under själva träningspasset. En riktigt härlig rulle, och när du väl börjat rulla så kommer du inte att vilja sluta. Återförsäljare av olika foam rollers hittar du här.

Gymstick Drum Massager

Gymstick Drum Massager är ett elektriskt massageredskap som ger dig en skön massage medan du sitter och slappnar av. Definitivt en lyxig variant av självmassage. Riktig skön för ömma och stela muskler och kan användas på hela kroppen. Slingan har en kragliknande design för att effektivt kunna omsluta områden som nacke, axlar, rygg och lår. Gymstick Drum Massager går att ställa in på 10 nivåer av intensitet, beroende på hur hårt man vill att den masserar. Det finns även en funktion som värmer upp massageslingan om man vill tillföra värme, medan den masserar. Återförsäljare av Gymstick drum massager hittar du här.

Trigger ball

Den här lilla bollen kan verkligen vara en räddning när man har muskelspänningar och vill behandla triggerpunkter. Perfekt för att använda på hand-, sätes-, nack- eller ryggmuskulatur för att lindra stress och spänningar. Kan även användas under fotsulan för fotmassage.

Trigger bollen placerar du på en plan yta, t.ex en träningsmatta och sen rullar du dig själv på bollen på den ömma och onda punkter som du vill behandla. Om du vill ge dig själv en fotmassage är det lättast att sitta upp och rulla bollen under fotsulan. Återförsäljare av trigger ball hittar du här.

Happy trigger

Happy trigger är ett annat effektivt redskap för att behandla ömma muskler, muskelknutor och triggerpunkter. Men här behöver du inte ligga ner utan använder den enklast när du sitter eller står. Riktigt bra för akupressur för t.ex nacke, käke, skuldror, axlar, fötter, ländrygg och säte. Tillverkad av svenskt fjäderstål och ek och har en ergonomiska utformningen vilket gör den riktigt lätt att använda. Återförsäljare av Happy trigger hittar du här.

Ayurvedisk självmassage med olja ”Abhyanga” och traditionell torrborstning är andra typer av självmassage som kommer med många fördelar. Mer om det kan du läsa vi länkarna nedan.

Fler redskap för självmassage hittar du här

Relaterade inlägg:

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post: