Egenskaper av teanin i grönt te

by Mikaela Bjerring on 21 januari, 2013 · 0 comments

in Blogg, Hjärnan - Minnet, Kost, Psykisk hälsa - välbefinnandet, Vikt - Viktminskning

Grönt te har en lång historisk bakgrund och har under årtusenden använts och avnjutits för dess goda smak och för dess hälsofrämjande egenskaper. Att grönt te kan bidra till ökad fettförbränning, minskad stress, ökat välbefinnande har även bevisats i moderna studier.

 

Grönt te

 

Historisk bakgrund av grönt te

Användningen av te som dryck går så långt tillbaka i tiden som 4700 år. Den kinesiska kejsaren Shennong (2737–2697 f.Kr.) drack den första koppen då man kokade vatten åt kejsaren och det av misstag ramlade ner några teblad.

Kejsaren Shennong som hade ett stort intresse för växter då han även var botaniker  smakade nyfiket på den nya drycken. Han kom att uppskatta den väldigt mycket och beordrade därefter att man skulle börja odla tebuskar. Shennong är känd för att ha identifierat många kinesiska örter under sin livstid och bidrog även till utvecklingen av den kinesiska medicinen.

Det var under Tangdynastin (618–906) som te blev Kinas nationaldryck. År 780 skrev Lu Yu den första boken om te som hade titeln Chajing. I boken skriver han ingående om egenskaperna av te med en detaljerad beskrivning om hur te bör tillagas.

En gammal legend som talar om den indiske prinsen Bodhidharma som på 500-talet reste från Indien till Kina efter att ha konverterat till Buddismen. Under sin meditation upplevde han en enorm trötthet och slet då förgrymmat åt sig några teblad och började tugga på dem. Han blev uppiggad av tebladen och kunde fortsätta sin meditation. Grönt te har använt i kinesiskt medicin och läkekonst i årtusenden och en mängd studier om grönt te och dess innehåll av teanin har gjorts genom åren.

Grönt te innehåller teanin

Forskning och studier

Klinisk forskning (1) visar att teanin i grönt te bland annat bidrar till välmående, lugn och avslappning. Det beror på att teanin skapar alpha-vågor i hjärnan. Människans hjärna producerar ständigt svaga elektriska impulser som bildar hjärnvågor. Det finns fyra typer; alpha-, beta-, delta-, och theta-hjärnvågor. Alpha-vågor indikerar ett avslappnande, men ett samtidigt vaket tillstånd i hjärnan. Beta-vågor visar ett vaket tillstånd med ångest, snabb puls och förväntad stress. Theta-härnvågor indikerar ett avslappnat tillstånd följt av trötthet. Varje hjärnvåg är kopplat till ett särskilt tillstånd och den mentala hälsan i helhet. Så varje gång ditt humör ändras, ändras dina hjärnvågor tillsammans med ditt blodtryck, hjärtats hastighet och kroppsrytm. Vid djup meditation gör att man hamnar i ett djupt avslappningstillstånd med alpha-vågor närvarande i hjärnan. Om alpha-vågor är närvarande är kroppen mer motståndskraftig mot stress och man kan lättare hålla lugn och koncentration. (1) 

Grönt te och dess effekter på det mentala tillståndet

En randomiserad, dubbelblind, placebokontrollerad studie från Korea LGNC-07, visar att en kombination av grönt te och L-Theanin kan förbättra kognitiv förmåga och att ett dagligt tillskott av grönt te-extrakt kan öka den mentala vakenheten och förbättra minnet enligt forskarna. Studien finansierades av Sydkoreas LG Hushåll & Health Care, Ltd. (2)

Grönt te och viktminskning

En studie som utfördes av brasilianska forskare visade att en genomsnittlig viktminskning på 1,2 kilo och två centimeters minskning av midjans omkrets var bland de fördelar som uppnåtts av en grupp äldre män och kvinnor som konsumerade grönt te. I jämförelse sågs inga förändringar i vikt eller kroppssammansättning hos testpersonerna i kontrollgruppen som inte intog grönt te. Studien som publicerats i The Journal of Nutrition, Health & Aging stödjer tidigare studier av grönt te, där forskare har funnit att den huvudsakliga aktiva ingrediensen EGCG (Epigallocatechingallat) påskyndar kroppens förmåga att bränna fett och producera värme – en process som kallas termogenes. (3)

En annan undersökning utförd av schweiziska forskare visade att en daglig dos av 300 mg Grönt te-extrakt tillsammans med en måltid gav en 33-procentig ökning av fettoxidation som varade i två timmar efter måltiden. Fett oxideras i en biokemisk process som omvandlar fett till energi. Ökade nivåer av fettoxidation är ett tecken på att kroppen utnyttjar sitt fett lättare. (3)

Hälsokostprodukter med Teanin och gröntte extrakt är t.ex: Certapax och Grönt te-extrakt

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR & REFERENSER



(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor 480-481: , ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Journal of Medicinal Food 
Volume 14, Issue 4, Pages 334-343
“A Combination of Green Tea Extract and l-Theanine Improves Memory and Attention in Subjects with Mild Cognitive Impairment: A Double-Blind Placebo-Controlled Study”
Authors: S-K. Park, I-C. Jung, W.K. Lee, Y.S. Lee, H.K. Park, H.J. Go, et al.



(3) Eur J Clin Nutr. 2010 juli, 64 (7) :704-13.

Spara



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: