Energiintag – BMI

by Mikaela Bjerring · 0 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

Hur stort energiintag man behöver är individuellt. Energiförbrukningen beror bland annat på ålder, kön, motionsvanor och typ av arbete. BMI kan ge dig en riktlinje om hur du ligger till viktmässigt.

Kvinnor behöver generellt något mindre energi än män. Med stigande ålder ökar vikten eftersom ämnesomsättningen sjunker. Kvinnor samlar ofta sina extra kilo på lår och stjärt och män får fettet på magen. Bukfettet påverkar hälsan mer negativt än fettet på stjärt och lår.

Övervikt i kombination med högt blodtryck, blodfetter och diabetes ökar risken för följdsjukdomar. Om du har ett viktproblem bör du försöka att bryta viktökningen genom motion, bra näring, öka din ämnesomsättning och kontrollera energiintaget.

Vad är en hälsosam vikt?

BMI eller Kroppsmasseindex är en erkänd metod för att kontrollera om du har rätt vikt eller inte. Allt du behöver göra är att veta hur lång du är i centimeter och din vikt i kilogram.

Räkna ut ditt BMI:

Ta först din vikt i kilo. Multiplicera sedan din längd i meter med din längd i meter. Dividera vikten med det talet. Exempel: Du är 1,70 meter lång och väger 70 kilo:

1,70 x 1,70 = 2,89

70 / 2,89 = 24,2 som är ditt BMI

Tabellens värden är bara riktlinjer

BMI < 20 Undervikt
20 < BMI < 25 Normalvikt
25 < BMI < 30 Övervikt
30 < BMI < 40 Fetma grad 1 och 2
BMI > 40 Fetma grad 3

 

Midjemått

Tänk på att att BMI enbart är riktlinjer och mäter den totala kroppsmassan och inte vad den är uppbyggd av. En person som har stor muskelmassa kan fortfarande vara hälsosam även om BMI indikerar övervikt.

Midjemåttet är lika viktig att mäta som vikten. Det är i första hand bukfettet som påverkar kroppens hälsa negativt. Midjemåttet bör inte överstiga 102 cm för män och 88 cm för kvinnor.

Se hela bodystores utbud av kosttillskott och hälsokost

Här hittar du fler böcker om Kost och näringslära

 

 

Källor: 
•	Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5 
•	Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, ISBN: 91-534-2085-3


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa