Faktorer som påverkar näringsupptaget

by Mikaela Bjerring on 14 januari, 2011 · 3 comments

in Blogg

Faktorer som påverkar näringsupptaget är många. Din livsstil och kostvanor har en avgörande roll för din hälsa både i dag och för framtiden.

Exempel på faktorer som påverkar näringsupptaget:

Genetiska: Kroniska sjukdomar som andra familjemedlemmar har besvär eller dött av.
 När man vet med sig att man har anlag för att utveckla en viss sjukdom är det viktigt att förebygga och inte vänta till sjukdomen bryter ut.

Livsstil: Kostvanor, relationer, livsinställning och tankar, känslor påverkar vår hälsa enormt. Genom att ändra på det dom har ett negativt inflytande på oss och fokusera på det som är positivt leder detta till bättre fysisk och psykisk hälsa vilket i sin tur leder till mer livskvalite.

Arbete: De flesta av oss tillbringar största delen av den vakna tid på jobbet. Stress, tidspress, dåliga relationer till kolleger kan vara förödande för hälsan.

Miljö: Dålig kontorsmiljö, dålig hemmiljö, avgaser om man bor/jobbar i innerstan m.m.

Sjukdom: Vid speciella sjukdomar kan man understödja kroppen med extra intag av individuellt anpassade tillskott.

Läkemedelsintag: Man kan komplettera läkemedlet med olika kosttillskott för att förstärka effekten och eventuellt dra ner eller i vissa fall sluta helt med läkemedlet efter en tid. (Men alltid i samråd med sin läkare.)

Rökning: Som vi alla vet finns det många nackdelar med rökning, men för att nämna ett par exempel:

  • Varje cigarett man röker förbrukar upp till 25 mg av kroppens C- vitamin förråd.
  • Minskar kroppens syre upptag.
  • Gör att vi åldras snabbare.

Kaffedrickande: Att dricka kaffe har både nack- och fördelar. Mer än 2 koppar kaffe om dagen kan stimulera kroppen att göra sig av med bl.a. kalcium & magnesium.

Intag av reaktionsdroger: Intag av reaktionsdroger kan stressa kroppen och tömma den på värdefulla näringsämnen. Det är då viktigt att man kompenserar kroppen för detta och ser till att få i sig extra av dessa näringsämnen.

Stress: Både fysisk och psykisk stress förbrukar mycket B-vitaminer, krom, kalcium & magnesium m.m.

Motion: Fysiska aktiviteter är essentiellt för vår hälsa, men vid ett aktivt liv och hård träning behöver man mer energi och näring. Man kan då behöva extra intag av makronäringsämnena: protein, kolhydrater och fettsyror, men även av mikronäringsämnen som vitaminer, mineraler m.fl. Dels svettas man ut vissa näringsämnen och man behöver även extra antioxidanter för att skydda sig mot infektioner, skador och även för att minimera eventuell träningsverk.

Matsmältningsfunktioner: Försvagad matsmältningsfunktion kan bidra till försämrat näringsupptag och sjukdom. Har man problem med matsmältningen kan man hjälpa kroppen och genom att tillföra extra näringsämnen som stödjer mage och tarm.

Kosttillskott som gynnar matsmältning:

  • Enzymer
  • Probiotika
  • Fiber tillskott
  • B-komplex
  • Multi- vitamin/mineralkomplex

Här hittar du alla kosttillskott och hälsokost

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 3 comments… read them below or add one }

1 Christer januari 15, 2011 kl. 09:52

Det med cigaretter, gäller samma för snus ?

Svara

2 Mikaela Bjerring januari 16, 2011 kl. 06:58

Ja, snus påverkar kroppen lika negativt, både när det gäller kroppens C-vitamin förbrukning och bryter ner kroppen på grund av toxinerna du får i dig, du skonar dock lungorna jämfört med rökning:)

Svara

3 Rexhep Maloku januari 16, 2011 kl. 09:04

Jag har fåt det som kunde men intresera mig läsa plugga mer och mer om näringen vitaminer mineraler bioflavonoider karbohidrater olika sorts av diabetes och många andra. Vet jag inte hur kan jag fortsätta ngn kurs för att gå vidare lära mig mer det som trivs mest i mit liv.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: