Omega-3 (EPA, DHA, Alfa-linolensyra)

by Mikaela Bjerring · 2 comments

Klicka här för att gå direkt till produkter

Om Omega-3 fettsyror
Det är i synnerhet tre  Omega-3 fettsyror som är av betydelse: alfa-linolensyra, DHA och EPA. Moderfettsyran i omega-3-familjen är alfa-linolensyra. Kroppen kan bilda de två fettsyrorna EPA och DHA från alfa-linolensyra men inte så effektivt, därför är det bättre att se till att få i sig alla tre Omega-3 fettsyror. (1), (2)

Där måste alltid råda en balans i kroppen mellan Omega-3 och Omega-6 för att vi ska må bra och kroppen fungera som den ska. Det är ingen större risk att man får brist på omega-6 då den finns rikligt i många livsmedel. När det gäller Omega-3 måste man dock se till att äta tillräckligt av de kostkällor som innehåller fettsyran för att inte få brist. (1), (2)

Källor för fettsyran Omega-3 i olika livsmedel (2)
Långkedjiga omega-3-fettsyror (EPA och DHA) finns i till exempel
 i fet fisk så som lax, makrill, sill, strömming och sardiner 
och även vissa alger.

Kortkedjiga omega-3-fettsyror (alfa-linolensyra) finns i till exempel i rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja,
 linfrö och linfröolja
och valnötter.

Exempel på vad Omega-3 fettsyran EPA har för funktion i kroppen (1), (2):

  • Bidrar till hjärnans normala funktion.
  • Bidrar till minskad risk för blodproppar.
  • Bidrar till sänkning av triglyceridnivåerna i kroppen.
  • Har betydelse för viktkontroll.
  • Bidrar till sänkning av förhöjt blodtryck.
  • Bidrar till att upprätthålla frisk hud och hår.
  • Har betydelse för den mentala funktionen.
  • Bidrar till minskning av stresshormoner.
  • Bidrar till att minska inflammation.
  • Bidrar till hjärtats normala funktion.

Exempel på vad Omega-3 fettsyran DHA har för funktion i kroppen (1), (2):

  • Bidrar till att minska förhöjda triglycerider (Blodfetter).
  • Bidrar till hjärtats normala funktion.
  • Bidrar till att bibehålla normal syn.
  • Bidrar till minskat aggressivt beteende.
  • Bidrar till att minska dementa symtom.
  • Bidrar till att minska depression.

Omega-3 är ett av de näringsämnen som blivit mest omtalat de senaste åren och vilken stor betydelse fettsyran har i vår kropp. Enligt livsmedelsverkets rekommendationer (3) bör 5 till 10 procent av den energi vi får i oss från maten komma från fleromättade fetter, varav ungefär 1 procentenhet från omega-3. Det motsvarar ungefär 2,5 till 3 gram omega-3-fett per dag. (3)


Fettsyror - Omega-3 (EPA, DHA, Alfalinolensyra)

Fettsyror - Omega-3 (EPA, DHA, Alfalinolensyra)

Exempel på omega-3 tillskott:

  • Fiskolja
  • Torskleverolja
  • Linfröolja
  • Chia frö / mjöl
  • Alg Omega-3

Se hela bodystores utbud av kosttillskott och hälsokost

Produkter

Här hittar du: Omega-3 – Marina källor

Här hittar du: Omega-3 - Vegetabiliska källor

Här hittar du: Omega-3 för barn

KÄLLOR & REFERENSER



(1) Livsmedelsverket - http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/

(2) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 255-267, ISBN: 91-631-7910-5.

(3) Svenska livsmedelsverket: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/

 

 



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

{ 2 trackbacks }