Fibrer

by Mikaela Bjerring · 0 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

Klicka här för att gå direkt till produkter

Att få i sig tillräckligt med fibrer är viktigt för normal tarmfunktion som främjar näringsupptaget som i sin tur leder till bättre hälsa.

Fiberrika livsmedel

Fiberrika livsmedel

Fibrer innehåller inga näringsämne men stödjer många av kroppens funktioner. Fibrer har en positiv inverkan på blodsockret, tarmhälsan, hjärt-kärlsystemet och kroppens avgiftningsfunktioner. Fibrer binder vatten och ger tarminnehållet ökad volym.

Det finns lösliga och olösliga fibrer
Lösliga fibrer verkar som en svamp som absorberar toxiner och överskott av kolesterol i kroppen. Olösliga fibrer skrubbar tarmarna rena från giftigt material. Båda typerna är viktiga för hälsan och för att man ska må bra. Exempel på lösliga fibrer är sädesprodukter och exempel på olösliga fibrer är frukt, grönsaker, nötter.

Om man gör en drastisk ökning av fiberintaget så kan med fördel först gör en detox för att rena ut kroppen på toxiner och slaggprodukter.

Se hela bodystores utbud av kosttillskott och hälsokost

Produkter

 KÄLLOR & REFERENSER



Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

Bildkälla: commons.wikimedia.org/wiki/Fiber foods - public domain

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa