Fördelar av kokosolja

by Mikaela Bjerring on 30 januari, 2013 · 2 comments

in Blogg, Energi, Hälsokost – Kosttillskott, Hudoljor, Kost, LCHF, Livsmedel, Vikt - Viktminskning

Kokosoljan är nyttig av flera anledningar. Kokosolja består till största del av mellanlånga fettsyror som smälts och förbränns lätt, vilket ger snabb och bra energi till cellerna. kroppen använder fettsyrorna att producera energi istället för att lagra den som kroppsfett, vilket är bra för sköldkörteln och kroppens energiomsättning. (1)

Kokosolja ger energi som varar i motsats till höga glykemiska kolhydrater. Kolhydrater med högt GI orsakar svängningar i blodsocker, insulin och energinivå vilket kokosolja inte gör. Vill du gå ner i vikt, få jämnare blodsocker och öka din energinivå så kan du med fördel byta ut det fett du använder i din matlagning idag till kokosolja. Kokosolja är även väl använt och uppskattat av idrottare då kokosoljan ge dem en fördel i att upprätthålla energinivån i kroppen. (1)

Fördelar av kokosolja

Fördelar av kokosolja

Kokosolja och hjärt-kärlhälsa
Kokosolja är naturens rikaste källa till MCT (Medium Chain Triglycerides), av vilken laurinsyra är anses vara oerhört viktig. Det finns en anledning till att drygt 6 % av människans bröstmjölk består av laurinsyra. Det finns en missuppfattning om att kokosolja är inte bra för hjärtat, eftersom det innehåller en stor mängd mättade fetter. Men kokosolja har inte det traditionella mättade fettet, utan innehåller laurinsyra, som faktiskt har positiva effekter på hjärtat och kolesterolet. Det minskar förekomsten av skador i blodkärlen och stödjer därför hjärt-kärlhälsan. (2) (3) (4)

Kokosolja och essentiella fettsyror
Kokosolja ersätter inte de essentiella fettsyrorna Omega 3 och Omega 6 utan de ökar upptaget och utnyttjandet av de essentiella fettsyrorna i kroppen. Kokosolja och essentiella fettsyror utgör tillsammans en idealisk fettbas i kosthållningen.

Dåligt och bra kokosfett
Observera att det vanliga kokosfettet du finner i din matvarubutik, det i silverförpackning inte är nyttigt överhuvudtaget. Den består av kopraolja som är raffinerad under stark hetta med tillsatta lösningsmedel. Den innehåller skadade fettsyror. Hälsosam kokosolja ska vara ekologisk extra virgin eller renad utan lösningsmedel om du inte vill ha kokossmak. Hälsosam kokosolja hittar du här .

Kokosolja som kosttillskott
Som naturligt tillskott av nyttiga fettsyror: 1-3 matskedar per dag, kan intas som den är, på brödskivan, i smoothies , bakverk, som tillsats till maten efter stekning och kokning för att bevara vitaminer, mineraler och antioxidanter.
 Extra Virgin kokosolja ger dig en exotisk doft och smak av de tropiska öarna, endast det färska, rena, vita köttet från handplockade kokosnötter med högt närings- och smakinnehåll används till den kallpressade oljan.

Kokosfett som hårvård:
Kokosfett är ett av de bästa sätten att effektivt och naturligt vårda ditt hår. Den tillför massor med näring till håret, och gör det glansigt och starkt. Att massera hårbotten med kokosolja ger en stark hårväxt fri från mjäll. Den hjälper till med reparation av skadat hår, tack vare de proteiner den innehåller.

Kokosfett som hudvård:
Kokosolja är utmärkt kroppsolja för huden. Det fungerar som en effektiv fuktighetskräm på alla hudtyper, inte minst torr hud. Den bidrar med viktiga fettämnen, återfuktar och ger samtidigt din hud näring. De som lider av olika hudsjukdomar ser också enorma hälsofördelar genom att massera in kokosnötolja direkt på huden. Fettsyrorna motarbetar bakterieinfektioner och virus och kan lindra vid olika hudproblem som psoriasis, dermatit, eksem och andra hudinfektioner. (3) (5)

 

Här hittar du just nu kokosolja till specialpris:  Ekologisk extra virgin kokosolja

 

 

KÄLLOR & REFERENSER



(1) Short term effects of dietary medium-chain fatty acids and n-3 long-chain polyunsaturated fatty acids on the fat metabolism of healthy volunteers. Lipids Health Dis. 2003 Nov 17;2(1):10.

(2) Antibacterial actions of fatty acids and monoglycerides against Helicobacter pylori. FEMS Immunol Med Microbiol. 2003 May 15;36(1-2):9-17.

(3) Bactericidal effects of fatty acids and monoglycerides on Helicobacter pylori. Int J Antimicrob Agents. 2002 Oct;20(4):258-62.

(4) Medium-chain triglycerides inhibit growth of Malassezia: implications for prevention of systemic infection. Crit Care Med. 1999 Sep;27(9):1781-6.

(5) Antibacterial actions of fatty acids and monoglycerides against Helicobacter pylori. FEMS Immunol Med Microbiol. 2003 May 15;36(1-2):9-17.

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Anna Åberg februari 8, 2013 kl. 09:59

Kokosolja är verkligen helt underbart! kan starkt rekommendera den både att inta i kosten och för hudvård!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: