Fördelar med kostillskott av D-vitamin

by Mikaela Bjerring on 24 september, 2011 · 3 comments

in Blogg

Fördelar med kosttillskott av D-vitamin är många, och brist kan ge upphov till en rad bristsymptom och sjukdomar. D-vitaminbrist anses vara en av de vanligaste näringsbristerna i Sverige. Detta beror mycket på vårt kalla klimat och brist på exponering utav solens strålar. Gå till produktsida för: D vitamin

Fördelar med kosttillskott av D-vitamin

Fördelar med kosttillskott av D-vitamin

Årstidsbunden depression
 – För att motverka depression som är knutet till årstiderna, så kan 4000 enheter D-vitamin (100 mg) hjälpa avsevärt. Oftast känner man först av bristsymtom när kroppens lager har börjat ta slut.  För de som är känsliga för D-vitaminbristen så uppkommer depressionsliknande symtom som sedan kan förstärkas framåt januari-april när nivåerna ligger som lägst. Framåt vårkanten kan det som kallas för vårdepression uppkomma, vilket innebär att nivåerna som lagrats i kroppen är så låga, så att till och med de som har bra motstånd kan känna av en depression. Denna depression kan ofta bli värre än höst- och vinterdepressionen eftersom nivåerna ligger så oerhört lågt. Dock så bör det påpekas att de rekommendationer som ges idag från tex livsmedelsverket sällan hjälper för att komma upp i de nivåer som krävs för att klara sig över vintern. När sedan D-vitaminnivåerna stiger i maj, minskar även risker för influensa och depression. För många vore det därför vara essentiellt att ta kosttillskott av D-vitamin året runt.

ADHD, bisköldkörtelhormon (PTH) och D-vitaminer 
- Ett av de problem som uppstår om du lider av D-vitamin brist är att PTH (bisköldkörtelhormon) ökar i förhållande till D-vitamin vilket kan  ge magnesiumbrister som i sin tur minskar upptaget av kalcium (eftersom dessa mineraler arbetar tillsammans). PTH har även påvisats i för låga doser hos barn som har diagnostiserad ADHD. PTH-stegringen vid lång D-vitaminbrist kan normaliseras med D-vitamintillskott för att minska tex schizofreni. Sköldkörtelhormonerna har med autoimmunitet att göra och är då kopplade även till behov av selen och jod.

D-vitamin och cancer 
 – Vid melanom så visar D-vitaminbrist på en ökning av svår cancer och problem med melanomdiagnosen. Mer UV-ljus ger lägre dödlighet i cancer (Grant 2002) och både blåscancer och bröstcancer följer samma mönster (Vieth 2007). I en studie (Lappe et al 2007) visade 1100 enheter D-vitamin per dag förebygga cancer med hela 60% under en 4-årsperiod. Då erhölls D-vitaminerna tillsammans med kalciumtillskott (de arbetar tillsammans i kroppen, då D-vitamin för ut kalcium i kroppen, medan kalcium samarbetar med magnesium och behöver magnesium för att tas upp i kroppen).

Alzheimer och D-vitamin  –  
Alzheimer har visat på markanta förbättringar vid kombination mellan D-vitamin, folsyra och B12-vitamin. Tarmen tar upp kalcium från kosten om D-vitaminhalten i blodet är hög, om inte, så bör D-vitaminet tillföras tillsammans med Kalcium och magnesium i naturligt tillskott eller naturlig form.

D-vitamin, diabetes och tandlossning 
 – Tillsammans med kalcium, så minskar även risk för diabetes typ 2, dvs insulinresistens (Von hurst et al 2009). Även tandlossning kan motverkas med D-vitamin och kalcium, och både diabetes och MS ökar desto längre från ekvatorn som du bor. Detta kan närmast ses som samband med solen och UVB-strålarna.

Kosttillskott av D-vitamin hittar du här: D vitamin- Kosttillskott

Klicka här för att gå till shop för Hälsokost – Kosttillskott

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 3 comments… read them below or add one }

1 Malin K oktober 2, 2011 kl. 12:05

Ja vi får ju inte tillräckligt med sol här i Sverige! Jag har hört av många att de mår mycket bättre när de tar D-vitamin kosttillskott året om.

Svara

2 Kent oktober 7, 2011 kl. 15:52

Jag ska faktiskt ta tillskott denna vinter och se om det gör någon skillnad, brukar bli så trött och orkeslös en bit in på hösten!

Svara

3 Mikaela oktober 7, 2011 kl. 15:54

Börja ta D-vitamin tillskott redan nu, ju tidigare desto bättre! Det har hjälpt många otroligt mycket, så du kommer säkerligen må bättre, och få mer energi!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: