Hälsofördelarna med att jogga!

by Mikaela Bjerring on 28 april, 2015 · 1 comment

in Blogg, Hälsa, Kondition, Träning - Sporter, Vardagsmotion

Nu när vädret är mildare och dagarna längre så känns det underbart att få sätta på sig löparskorna och ge sig ut på joggingrunda. Dessutom kommer löpning med mängd underbara hälsofördelar.

Fördelarna med att jogga!

Att välja rätt löparskor är av stor betydelse. Beroende på hur du springer och vilket underlag du har så bör du välja skor efter detta. Rätt skor är med andra ord av stor vikt när det gäller att få det mesta och det bästa ut av din träning.

Löpning har massor av positiva hälsofördelar, det gör dig starkare, gladare och piggare och kan bidra till bättre sömn – en motionsform som både stärker din fysiska- och psykiska hälsa. Faktum är att löpning ger dig hälsofördelar som både visar sig idag och senare i livet.

Stärker minner och förebygger demens

När du joggar så ökar blodcirkulationen och syresättningen till hjärnan,vilket hjälper din hjärna att fungera bättre. Detta i sin tur optimerar hjärnans kognitiva förmåga – förbättrar minnet, koncentrationsförmågan, beslutsförmågan och reaktionsförmågan. Dessutom kan löpträning hjälpa personer med inlärningssvårigheter och problem med logiskt tänkande.

I en studie vid University of Illinois i USA testades en grupp i åldrarna 18–24 år och fann att de klarade av mentala uppgifter mycket bättre efter att de hade sprungit på ett löpband i 30 minuter. Enligt en rapport som blev publicerad i Journal of Neurosurgery and Psychiatry minskar detta risken för demens senare i livet med hela 60 procent.

Även om du inte är en vann löpare sendan ung ålder så är det aldrig försent att börja. En studie som blev publicerad i tidskriften American Journal of Health Promotion fann att äldre personer som utför högintensiv träning som till exempel löpning, har 21 procents mindre risk att drabbas av demens.

Förebygger benskörhet

Det är sedan länge känt att löpning stärker skelettet då löpträning kan öka bentätheten mer än motståndsträning. I en studie som utfördes vid University of ­Missouri jämfördes cyklisters och löpares bentäthet som återigen bekräftar fördelarna av löpning. Endast 19 procent av löparna hade låg densitet i ryggrad och höftben, jämfört med 63 procent av cyklisterna.

Stärker hjärtat

Hjärtat mår mycket bra av löpning eftersom det stärker hjärtmuskelaturen. Enligt Amer­ican Heart Association har löpare större chans att slippa högt kolesterol, högt blodtryck och hjärtinfarkt.

Joggare lever längre

Enligt en studie gjord av Copenhagen City Heart Study lever joggare längre och mår bättre när de blir äldre. Forskarna kunde konstatera att jogga 1–2,5 timmar i veckan förlänger livet i genomsnitt med 5,6 år för kvinnor och 6,2 år för män.

Annan forskning som gjordes under 21 års tid vid Stanford University i USA visade stora fördelar med löpträning. Studien visade att vana löpare är aktiva högre upp i åldrarna, lider av färre skador och har en halverad risk för en förtida död. Faktum är att skillnaden i hälsotillstånd mellan löpare och ickelöpare ökade ju äldre de blev.

 



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Marlene maj 19, 2015 kl. 11:50

Det är helt underbart att ta sig ut i skogen och springa! Och alla hälsofördelar ger det ett extra plus 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: