shad6

Gikt

by Mikaela Bjerring · 0 comments

Klicka här för att gå direkt till produkter

Gikt är en ledsjukdom som i de allra flesta fall gör att man plötsligt får ledinflammation som kommer utan förvarning. Gikt kan göra mycket ont. Det vanligaste är att män över 40 år drabbas. Oftast påverkas bara en enstaka led, vanligt är stortåns inre led.

Inflammationen beror på att att det bildas kristaller av urinsyra i leden. Urinsyra bildas normalt i kroppen när kroppen bryter ned en grupp ämnen som kallas puriner. Förhöjda blodvärden av urinsyra kan vara genetiska och/eller dietpåverkade, oftast en kombination av båda. Genom att undvika olika födoämnen som innehåller bland annat höga nivåer av puriner kan många giktattacker hejdas. Det har setts ett starkt samband mellan dåliga kostvanor och övervikt med större risk för att utveckla gikt.

Puriner finns i cellerna i människokroppen liksom de livsmedel vi äter. Detta ämne är mycket viktigt att upprätthålla den genetiska strukturen hos alla levande ting. Förbrukningen av purinrika livsmedel ökar bildandet av urinsyra syror, som förhindrar skador blodkärl och fungerar som en antioxidant. Vissa livsmedel har högre i nivåer av puriner än andra.

Livsmedel som innehåller mycket purin innehålla upp till 1000 mg av ämnet per portion. Måttlig purin nivåer anses stå för 5 till 100 mg per portion.

  • Höga nivåer – Exempel på livsmedel med hög purin nivåerna är fisk som sardiner och ansjovis, lever, njure och såser av alla slag.
  • Måttliga nivåer – Kött av alla slag har måttliga nivåer av puriner. Dessa inkluderar kyckling, nötkött och skinka. Hälleflundra, bluefish och karp. Det finns även flera typer av fisk med måttlig purin nivåer.
  • Alternativ För vegetarianer –  Bönor är en måttliga källa av purin.
  • Mycket låga nivåer – Korn, te och kaffe samt frukt och grönsaker har samtliga låga nivåer av purin

Näringsämnen som har en gynnsam effekt vid gikt är (3):

(Dom näringsämnen som är markerade har starkast verkan)

MSM

MSM (Metyl Sulfonyl Metan) är en svavelförening; en viktig byggsten i leder, brosk, hud, hår och naglar samt metylgrupper som stöder viktiga biokemiska processer i kroppen, inklusive energiproduktion. MSM är ett naturligt förekommande näringsämne och finns i små mängder i många av våra livsmedel. MSM kan tas separat eller i kombination med andra kosttillskott som exempelvis glukosamin och kondroitin. Fackgranskad klinisk forskning i USA har visat att MSM är säkert och effektivt för att förbättra rörelseförmåga och komfort i leder. Den mesta forskningen som gjorts angående MSM är huruvida användningen av MSM är till hjälp vid ledbesvär. Flera kliniska studier som publicerats påvisar att MSM avsevärt har förbättrat fysiken och reducerat besvär och smärtor som uppkommit från ett degenerativt tillstånd som artros och/eller från fysisk indikation som seninflammation (tendinit), stukade leder eller vid översträckning (4).
Här hittar du kosttillskott av: MSM

Algtabletter

Algtabletter består av knöltång (Ascophyllum nodosum) skördade i det än så länge opåverkade havet utanför Islands nordvästra kust, samt Spirulina växtplankton. Knöltången innehåller ca 100 st olika mineraler och spårämnen, ett tjugotal olika aminosyror, riklig mängd av Omega-3 fetterna, samtliga vitaminer mm. Fortfarande i naturlig balans, som är så viktig för att människokroppen skall kunna tillgodogöra sig dessa ämnen. Algerna innehåller två till tre procent kalk – denna mängd är oftast för liten för att täcka kroppens behov. Kompletteras algerna med kalktabletter ökas kroppens förmåga att tillgodogöra sig alla de näringsämnen algerna innehåller (6).
Här hittar du kosttillskott av: Algtabletter

C-vitamin

Forskare i Boston och vid British Columbia-universitetet i Vancouver har i 20 år, mellan 1986 och 2006, följt 46994 män som ingår i en av världens största koststudier, Health professionals follow up study. Deras rön presenteras i Archives of internal medicine. Resultat: en dagsdos på 500 mg C-vitamin minskade risken för gikt med 17 procent jämfört med dem som åt mindre än 250 mg per dag. Ytterligare 500 mg gav en minskning på 34 procent medan de som åt 1500 mg hade 45 procent lägre risk. Det här är inte känt sedan tidigare och när det publiceras i en så välkänd tidskrift får det säkert betydelse (7).
Här hittar du kosttillskott av: C-vitamin

Se hela bodystores utbud av kosttillskott och hälsokost

Produkter

Här hittar du fler hälsokostprodukter och Kosttillskott som stödjer ledhälsan

Källor: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5
Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, ISBN: 91-534-2085-3
Gikt - hälsa

Gikt - hälsa

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa