Glutenfri gröt på 3 sätt

by Mikaela Bjerring on 25 april, 2015 · 1 comment

in Blogg, Glutenfri kost, Glutenfritt, Kost, Laktosfri kost, Mjölk- och laktosfritt, Recept, Recept - Övrigt, Vegetarisk kost

Gröt är något bland det nyttigaste man kan äta till frukost, åtminstone om man tillagar det på rätt sätt och med bra tillbehör. Här följer tre recept på glutenfri gröt  som ger en långvarig mättnadskänsla.

Glutenfri gröt recept

Hirsgröt

  • 1 dl hirsflingor
  • 2 dl kokosmjölk
  • En nypa salt

Häll hirsflingor, kokosmjölk och lite salt i en kastrull och koka upp. Låt koka i ca 3-4 minuter tills gröten kokat ihop sig och är slät. Servera med t.ex med skivad banan, jordnötssmör och en skvätt kokosmjölk.

Bovetegröt

Koka bovete, vatten, salt, kanel och vaniljpulver några minuter. Låt gröten sedan svälla i cirka 10-15 minuter. Servera med tex: osötad äpplemos och kokosmjölk

Quinoagröt

För att bli av med bismaken som quinoa kan ge, så kan du börja med att koka upp quinoa i vatten någon minut. Sila bort vattnet och skölj av quinoan.

Koka sedan upp quinoan i mandelmjölk, vaniljextrakt och salt och låt puttra på svag värme under lock i ca 15 minuter. Servera t.ex med mandelmjölk skivad banan hackade nötter och lite honung eller prova Renèe Voltaire’s riktigt goda Hasselnöt- och chokladtopping.

Detta var några exempel på hur du kan laga god glutenfri gröt. Anpassa dina tillbehör efter egen smak. Några favoriter hemma hos mig just nu är t.ex; Urtekram ekologiska osötade äpplemos, Vitaprana ekologiska jordnötssmör och Renèe Voltaire hasselnöt och chokladtopping.

 

Osötad äpplemos, jordnötssmör, hasselnöt och choklad

Här hittar du fler glutenfria recept

 

 



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Margaretha maj 19, 2015 kl. 11:54

Bra tips! Gröt på morgonen håller magen mätt och glad länge 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: