Glutenfri och proteinrik pasta

by Mikaela Bjerring on 26 februari, 2015 · 4 comments

in Ekologiskt – Miljövänligt, GI - Glykemiskt index, Glutenfri kost, Kost, Livsmedel, Livsmedel - Hälsokost, Vegetarisk kost

Bara för att man valt en glutenfri livsstil eller vill hålla nere med kolhydraterna så betyder det inte att man inte kan avnjuta en god pastamåltid. Jag har provat några olika ekologiska pastasorter gjort på bönor av märket Nutri-Nick som samtliga får tummen upp!

Glutenfri och proteinrik bönpasta

Black Bean Spaghetti

Black Bean Spaghetti från Nutri-Nick är ekologisk bönpasta som har tillverkats av 92 % ekologiska svarta bönor (ej GMO) och 8 % vatten. Naturligt glutenfritt med rikligt av protein och fibrer.

Innehåll per 100 gram:

  • Protein: 45,1 g
  • Kolhydrater: 16,2 g
  • Kostfiber: 21,1 g
  • Fett: 3,6 g

Green Soy Bean Fettucine

Green Soy Bean Fettucine är bönpasta från Nutri-Nick som har tillverkats av ekologiska gröna sojabönor (ej GMO) och vatten.

Innehåller per 100 g:

  • Protein: 44,8 g
  • Kolhydrater: 17,1
  • Kostfiber: 20,2 g
  • Fett: 4 g

Soy Bean Fettucine eller Spaghetti

Soy Bean pasta från Nutri-Nick är bönpasta där du kan välja mellan mellan spaghetti och fettucine. Med ett hög innehåll av fibrer och protein samt naturligt fria från gluten och vete.  Tillverkade av 92% ekologiska sojabönor (ej GMO), 8% vatten.

Innehåll per 100 gram:

  • Protein: 41,6 g
  • Kolhydrater: 20 g
  • Kostfiber: 19,7 g
  • Fett: 4 g

Bönpastan mättar snabbt på grund av dess rika innehåll av protein – en mättnadskänsla som håller i sig länge. Pastan är något spänstigare i konsistensen än vanlig pasta, vilket jag själv enbart tycker är positivt. Avnjut pastan tillsammans med din favorit sås.

Bönpastan och Nutri-Nicks övriga produkter hittar du här

 



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Sabina mars 8, 2015 kl. 16:25

Mums! Den har jag provat och tycker den är riktigt god! Mycket protein och lite kolhydrater ger den ett extra stort plus 🙂

Svara

2 Alexandra mars 8, 2015 kl. 16:26

Att det är så lite kolhydrater är ett stort plus! Den ska jag prova!

Svara

3 Viktor mars 8, 2015 kl. 16:27

Tack för tipset!

Svara

4 Kerstin Hallsten juli 22, 2015 kl. 19:32

Undrar en sak… Det är förvisso lite kolhydrater men drygt hälften är sockerarter, vilket därmed är betydligt mer än i t.ex fullkornspasta. Det kan ju inte vara bra. Eller?

Undrande

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: