God sömn är essentiellt för hälsan

by Mikaela Bjerring on 7 mars, 2011 · 2 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg

God sömn är essentiellt för hälsan.Vi människor sover nästan en tredjedel av vårt liv. Sömnen är en viktig grundläggande mänsklig funktion och är nödvändig för god hälsa och att vi ska fungera bra under vår vakna tid.
Sömnen är inget passivt tillstånd, utan ett där hjärnan bland annat sorterar den information som den tagit emot under dagen.

God sömn är essentiellt för hälsan

God sömn är essentiellt för hälsan

Sömn läker
Det är framför allt hjärnans återhämtning som är beroende av sömnen, men även en rad andra viktiga funktioner, tex utsöndring av olika hormoner. Under sömnen aktiveras och förstärks immunförsvaret. Man tror också att sömnen återuppbygger nervkopplingar i hjärnan, något som är viktigt för vår minnesfunktion.

Under barn- och ungdomsåren har sömnen stor betydelse för tillväxten – tillväxthormon bildas framför allt då vi sover. För lite sömn hos barn kan därför hämma tillväxten.

Det finns olika sorters sömn, grovt uppdelat i djupsömn och ytligare sömn. Olika sömntyper avlöser varandra under en natt och tycks ha olika funktion. De första timmarna är de som verkar ha störst betydelse för återhämtning.

Sömnmönstret förändras också under livet – ett litet barn har mycket djupsömn medan en äldre person har en liten mängd djupsömn och flera vakenhetsperioder under en natt.

Hur mycket behöver man sova?
Många frågar sig om det finns ett visst antal timmar som man behöver sova. Generellt sett kan man säga att en vuxen människa behöver 6 till 8 timmars sömn per natt. En timme eller två i sömnförlust känner man för det mesta inte av alls och de flesta klarar också någon enstaka natt helt utan sömn, även om naturligtvis koncentrationsförmågan blir nedsatt dagen efter. och upprepande sömnlösa nätter kan i längden leda stora problem.

Sömnbehovet förändras under livet. Yngre skolbarn behöver sova i genomsnitt nio timmar per dygn. När man blir lite äldre och kommer in i puberteten blir man trött av alla förändringar som sker i kroppen. En tonåring skulle därför generellt sett behöva något mer sömn för att bli utvilad, kanske tio timmar per natt.

Sömnen är viktig för inlärning – under sömnen sorterar hjärnan det man tagit in under dagen och ökar kreativiteten och förmågan att prestera, reagera och koncentrera sig.

Vad kan påverka sömnen negativt?
Sömnproblem är idag ett folkhälsoproblem. Stress, skiftarbete, kraftiga snarkningar, vissa sjukdomar och mediciner kan t ex påverka sömnen negativt. Var tredje person har till och från sömnproblem – mest drabbade är kvinnor.

Allvarliga sömnproblem leder inte sällan till försämrad livskvalitet och ibland också till ökad risk för sjukdom, som till exempel hjärt- och kärlsjukdomar och depressioner och övervikt.

Kosttillskott som främjar god sömn hittar du här: Kosttillskott- sömn

Klicka här för att gå till shop för Hälsokost – Kosttillskott

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Lena B mars 7, 2011 kl. 15:37

Jag hade sömnsvårigheter under en längre period, och led mycket av det. Jag kunde inte fungera normalt, var alltid trött, på dåligt humör och börja gå upp i vikt. Jag blev hjälpt av naturläkemedlet ” Melissa” det fungerar otroligt bra!

Svara

2 Mikaela mars 10, 2011 kl. 17:25

Melissa är ett bra naturläkemedel som jag vet har hjälpt många! Bra att du blev av med dina sömnbesvär.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: