Guide: Så väljer du rätt tillskott av magnesium

by Mikaela Bjerring on 11 september, 2017 · 3 comments

in Blogg, Forskning - Studier, Hälsa, Hälsokost – Kosttillskott, Muskler – Skelett – Leder, Näringsämnen, Psykisk hälsa - välbefinnandet, Stress, Trötthet - Energibrist

Det är verkligen en djungel där ute när det gäller kosttillskott. När det kommer till magnesium så kan det vara extra förvirrande eftersom finns en mängd olika beredningsformer och skillnaden mellan biotillgängligheten hos de olika alternativen kan vara stor. Det gör valet av tillskott av magnesium otroligt viktigt. Här följer därför en guide på olika former av magnesium och vilka som är lättare och svårare för kroppen att tillgodogöra sig, samt tillfällen då vissa former är bättre än andra.

Så köper du rätt tillskott av magnesium

Bra former av magnesium

Magnesiumglycinat
Magnesiumglycinat är en chelaterad form av magnesium som är bundet till aminosyran glycin. Det är en form av magnesium som har mycket bra biotillgänglighet och som lätt kan tas upp av kroppen. Den är snäll mot magen och har inte har någon laxerande effekt, som andra former kan ha. För känsliga magar kan magnesiumglycinat därför vara ett utmärkt val. Det anses vara ett av de säkraste alternativen för att korrigera en långsiktig brist. Magnesiumglycinat kan vara extra bra vid kramp då den lätt når ut till muskelcellerna. Denna typ av magnesium rekommenderas ofta vid kronisk trötthet samt vid fibromyalgi. Främjar lugn och god sömn.

Magnesiummalat
Magnesiummalat är en organisk form av magnesium, ett magnesiumsalt av äppelsyra. Det är ett mycket bra val för personer som lider av kronisk trötthet och utmattning, eftersom äppelsyra finns naturligt i de flesta av kroppens celler. Äppelsyra är en viktig komponent i enzymer som spelar en nyckelroll i ATP-syntes och energiproduktion. Det gör det till en bra form av magnesium vid träning, då den har fördelar vid energiproduktion. Kan även vara ett bra val vid fibromyalgi. Bra biotillgänglighet och generellt ett bra tillskott av magnesium.

Magnesiumcitrat
Magnesiumcitrat är en organisk form av magnesium och har mycket bra biotillgänglighet. Det har via studier visat sig vara den form som absorberas lättast. Vid t.ex migrän och sömnproblem är magnesiumcitrat ofta en av de former av magnesium som rekommenderas i första hand. När det kommer till magnesiumcitrat finns det dock några saker att tänka på. Magnesiumcitrat är framställt från citronsyra vilket gör det till milt laxerande och för känsliga magar kan den effekten bli större. Inom sjukvård används det som laxermedel i större doser för att tömma tarmen innan operation. Det kan vara ett bra hjälpmedel vid förstoppning och vara ett utmärkt val för individer med rektal eller tjocktarmproblem, men olämpligt för personer med lösa tarmrörelser. Det är även olämpligt för dom som är känsliga mot citronsyra eller som vill undvika det. Magnesiumcitrat kan för vissa verka uppiggande så detta är ett sämre val för de som tar magnesium på kvällen för bättre sömn. Bra val att ta på morgonen om man vill ha en uppiggande effekt.

Magnesiumtaurat
Magnesiumtaurat är magnesium + taurin och anses vara det bästa valet av magnesiumtillskott (tillsammans med omega 3) för personer med kardiovaskulära problem. Detta på grund av att det är känt att förhindra arytmier och skydda hjärtat mot skador som orsakas av hjärtattacker. Magnesiumtaurat absorberas lätt (magnesium och taurin stabiliserar cellmembran tillsammans) och innehåller inga laxerande egenskaper. Det ska vara en form av magnesium med bra biotillgänglighet.

Magnesiumlaktat
Magnesiumlaktat är magnesiumsalt av mjölksyra som är en organisk form av magnesium. Magnesiumlaktat innehåller endast 12 procent magnesium, men har bra absorption. Det gör att magnesiumlaktat räknas till en bra form eftersom kroppen lätt kan ta upp det.

Magnesiumtreonat
Magnesiumtreonat är en nyare och framväxande typ av magnesiumtillskott som förefaller lovande. En typ av magnesium som verkar ha en överlägsen biotillgänglighet. Främst på grund av dess överlägsna förmåga att tränga in i mitokondriska membranet. Används i synnerhet för att optimera koncentrationen av magnesium i hjärnan.

Magnesium EAP2
Magnesium EAP2 är ett organiskt magnesiumtillskott som räknas som en bra källa till högt biotillgängligt magnesium.

Magnesiumsuccinat
Magnesiumsuccinat är ett magnesiumsalt som ska ha bra biotillgänglighet. Bra form av magnesium för avslappning och god sömn.

Magnesium att använda lokalt på huden

Magnesiumsulfat
Magnesiumsulfat, går även under namnen epsomsalt och bittersalt. Att ta ett bad med epsomsalt kan göra underverk för en trött och värkande kropp, samt för att känna avslappning och lugn. Epsomsalt kan vara väldigt effektivt för att dra ut syror och vätskeansamlingar ur underhuden, vilket gör det väldigt fördelaktigt vid ödem, muskel- och ledvärk. Det kan även hjälpa trycket och svullnaden vid blåmärken, stukningar och irriterad vävnad. Att inta epsomsalt oralt kan vara ett bra hjälpmedel vid förstoppning, eftersom det verkar laxerande. Som ett dagligt kostillskott är någon av ovannämnda former bättre.

Magnesiumklorid
Magnesiumklorid finns i havsvatten och det är den typ av magnesium som används i magnesiumspray och krämer som man använder lokalt på huden. Finns även som saltflingor. Fungerar mycket bra vid kramper, muskel- och ledvärk. Kan även fungera mycket bra vid hudsjukdomar som psoriasis. På grund av magnesiumpartiklarnas minimala storlek absorberas de snabbt av kroppen och återställer magnesiumnivåerna effektivt. Bra form av magnesium för utvärtes bruk.

Omdiskuterade former

Magnesiumkarbonat
Magnesiumkarbonat är en icke-organisk form som innehåller ca 45 procent magnesium. Magnesiumkarbonat har antacida egenskaper, vilket betyder att det neutraliserar magsyra. Magnesiumkarbonat kan därför hjälpa vid sura uppstötningar och reflux. När magnesiumklorid blandar sig med saltsyran i magen bildar det magnesiumklorid, så personer som har mycket saltsyra i magsäcken kan till viss del tillgodogöra sig magnesiumet, men det blir långt ifrån lika biotillgängligt som andra formerna av magnesium. Problemet är också att de flesta som har brist på mineraler även har brist på saltsyra och därför inte tar upp dessa hårt bundna magnesiumföreningar effektivt.

Magnesiumoxid
Magnesiumoxid är en icke-chelaterad typ av magnesium, bunden till en organisk syra eller en fettsyra. Magnesiumoxid är en vanligt förekommande form av magnesium i kosttillskott. Det är även en form av magnesium som varit väldigt omdiskuterad huruvida den kan tas upp av kroppen effektivt eller inte. Många studier tyder på att den har sämre absorptionshastighet. Samtidigt har andra studier visat motsatsen. Det är därför osäkert vad som faktiskt gäller för magnesiumoxid.

Sämre former:

Magnesiumaspartat
Magnesiumaspratat är magnesium bundet till aminosyran asparinsyra. Denna formen av magnesium har bra biotillgänglihet, men asparaginsyra är en komponent i det farliga artificiella sötningsmedlet aspartam, som blir neurotiskt när det inte är bundet till andra aminosyror.

Magnesiumglutamat
Magnesiumglutamat är magnesium bundet till aminosyran glutaminsyra. Det blir liksom asparginsyra blir neurotiskt när de inte är bundna till andra aminosyror.

Magnesiumglukonat
Magnesiumglukonat har många försiktighetsåtgärder och biverkningar relaterat till allergier.

Magnesiumpalminat
Ska vara en sämre form av magnesium som kosttillskott.

Magnesiumhydroxid
Magnesiumhydroxid är ett salt av magnesium. Anses ha väldigt dålig biotillgänglighet, vilket gör det till ett dåligt val av magnesium.

Några exempel på bra val att magnesiumtillskott

Fler produkter med magnesium hittar du här

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Natural News - The best and worst forms of magnesium to take as a supplement - http://www.naturalnews.com/046401_magnesium_dietary_supplements_nutrient_absorption.html

(2) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag,ISBN: 91-631-7910-5. sidor: 402-413

(3) Mg citrate found more bioavailable than other Mg preparations in a randomised, double-blind study. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Walker+AF1%2C+Magnes+Res.+2003+Sep%3B16(3)%3A183-91

(4) Magnesium supplements - different types and different benefits: https://www.organicnewsroom.com/magnesium-supplements/

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 3 comments… read them below or add one }

1 Laila september 17, 2017 kl. 20:28

Tack! Superbra info.

Svara

2 Mikaela Bjerring september 19, 2017 kl. 09:58

Vad roligt att höra Laila!

Svara

3 Mia september 19, 2017 kl. 09:27

Tack för en bra redogörelse! Kollade min magnesium som jag har och den innehåller bra former. Tycker även att den fungerar fantastiskt bra 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: