Gurkmeja – en naturlig smärtlindrare

by Mikaela Bjerring on 20 oktober, 2016 · 3 comments

in Blogg, Hälsa, Kost, Livsmedel, Örter - Kryddor, Örtmedicin – Naturmedicin

Över 7000 studier har genom åren gjorts på gurkmeja och dess aktiva ämne curcumin. Genom dessa studier har man noterat 100-tals hälsofördelar och en av dessa är gurkmejans förmåga att lindra smärta.

Gurkmeja för att lindra smärta och andra hälsofördelar

Gurkmeja som heter Curcuma longa på latin ingår i familjen ingefära-växter. Det är en flerårig ört som innehåller polyfenolen curcumin, vilket är det mest aktiva ämnet i gurkmeja. Örten härstammar från Asien och odlas främst i Kina, Indien och på ön Java.

Gurkmeja är en av de mest uppskattade örterna inom den indiska läkekonsten ayurveda och kinesisk medicin, där den använts flitigt i tusentals år. Örten har fått smeknamnet ”livets krydda” eftersom den inom traditionell medicin anses allmänt läkande och renande för hela kroppen.

Gurkmeja har inom modern forskning fått mycket uppmärksamhet för dess många hälsosamma egenskaper och inte minst för att dess starkt antiinflammatoriska egenskaper. En mängd studier har även visat att gurkmeja har förmågan att effektivt lindra smärta.

Gurkmejans förmåga att lindra smärta enligt studier

En klinisk studie som publiceras i Journal of Alternative and Complementary Medicine, visade att gurkmeja är ett effektivt naturligt alternativ till det smärtstillande läkemedlet ibuprofen. I studien (1) ingick 109 patienter med primär knäartros. Patienterna delades in i två grupper där hälften fick 800 mg ibuprofen per dag och den andra gruppen fick 2000 mg gurkmeja per dag under 6 veckor. Ibuprofen delades upp i 2 doser av 400 mg dagligen och gurkmeja i 4 doser av 500 mg dagligen.

För att mäta resultatet fick patienterna under studiens tid gå promenader samt gå upp och ner för trappor. Forskarna mätte sedan nivån på smärtan och knäledens funktion vid de olika aktiviteterna. Efter 6 veckor observerades betydande förbättringar i båda grupperna, men det bästa resultat visade gurkmeja-gruppen. Man såg bättre prestanda på promenaderna och mindre smärta när man gick i trappor jämfört med ibuprofen-gruppen. Gurkmeja-gruppen kändes sig även mer nöjda med behandlingsresultatet jämfört med ibuprofen-gruppen. I ibuprofen-gruppen gav 10,9 % betyget att de kände en liten tillfredsställelse och 2,2% ingen tillfredsställelse av behandlingen. Ingen i gurkmeja-gruppen rapporterade sig missnöjda.

Efter studiens slut kunde forskarna rapportera att gurkmeja potentiellt kan vara ett effektivt och bra alternativ till smärtstillande läkemedel som ibuprofen. Det noterades även att gurkmeja kan vara ett bättre alternativ eftersom man då slipper dom biverkningar som ibuprofen kan ge.

En annan studie från Indena (2), visar att tillskott av curcumin hjälper mot smärta och ger ökad rörlighet hos patienter med artros. Patienterna visade goda resultat med en så låg dos som 200 mg per dag. Ytterligare en studie (3) visade att gurkmeja är 3 gånger mer effektiv för att lindra smärta än smärtstillande läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra som t.ex aspirin.

Det finns även kliniska studier (4) som har visat att det aktiva ämnet curcumin i gurkmeja har mycket god effekt på neuropatisk smärta. Vid en studie där man undersökte effekterna av curcumin vid postoperativ smärta visade det sig att curcumin förbättrade återhämtningen och lindrade smärtan markant.

Att få i sig gurkmeja genom kosten

Att gurkmeja har många unika egenskaper är det ingen tvekan om. En krydda som man med fördel kan införa som en del av sin kost. Om man känner att det är svårt att få i sig örten varje dag genom att krydda sin mat, så finns det gurkmeja i kapslar som man kan ta. Det kan även underlätta till att man får i sig en daglig dos i tillräcklig mängd för att kunna känna av de positiva hälsoeffekterna.

Återförsäljare av gurkmeja i kapslar hittar du här

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Curcumin supplements may ease joint pain: published in Journal of Alternative and Complementary Medicine in 2009

(2) Product-evaluation registry of Meriva, a curcumin-phosphatidylcholine complex, for the complementary management of osteoarthritis Panminerva Medica 2010;52 Authors: G. Belcaro, M. R. Cesarone, M. Dugall, L. Pellegrini, A. Ledda, M. G. Grossi, S. Togni, G. Appendino

(3) Antinociceptive effects of curcumin in a rat model of postoperative pain: Qing Zhu, Yuehua Sun, Xiaodi Yun, Yuntao Ou, Wei Zhang, Jun-Xu Li Sci Rep. 2014; 4: 4932. Published online 2014 May 12. doi: 10.1038/srep04932

(4) Bengmark, S., Curcumin, an atoxic antioxidant and natural NFkappaB, cyclooxygenase-2, lipooxygenase, and inducible nitric oxide synthase inhibitor: a shield against acute and chronic diseases. J Parenter Enteral Nutr, 30(1):45-51, 2006.

J. Barry et al, ”Determining the Effects of Lipophilic Drugs on Membrane Structure by Solid-State NMR Spectroscopy: The Case of the Antioxidant Curcumin” J. Am. Chem. Soc., 2009, 131 (12), pp 4490-4498 DOI: 10.1021/ja809217u

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 3 comments… read them below or add one }

1 Krestina oktober 24, 2016 kl. 10:16

Gurkmeja är helt fantastiskt. Har tagit en daglig dos i många år nu för mina leder och har upplevt en stor förbättring, så den rutinen kommer jag hålla fast vid.

Svara

2 Mikaela Bjerring oktober 24, 2016 kl. 11:26

Vad härligt att höra Krestina. Gurkmeja är fantastiskt!

Svara

3 L.H oktober 24, 2016 kl. 10:18

Superbra! Tack för alla bra tips.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: