Hälsosamma fördelar med hampaolja

by Mikaela Bjerring on 8 februari, 2017 · 4 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg, Hälsa, Hälsokost, Kost, Livsmedel, Olja-Fett

Kallpressad hampaolja även kallad hampafröolja har en god nötaktig smak med en perfekt balans av omega-3 och omega-6. Använd hampaolja för att tillföra bra fetter i maten eller inta som ett dagligt tillskott för att få i dig de essentiella fettsyrorna. Det är en olja som även kan vara fördelaktig för huden och håret.

Användning av hampaolja även kallad hampafröolja

Om hampaolja och dess näringsinnehåll

Hampaoljan framställs ur fröna från örten Cannabis sativa vilket är anledningen till att oljan ibland även kallas hampafröolja. Kallpressad hampaolja är en vegetabilisk olja som både kan användas i maten, som kosttillskott och som skönhetsprodukt för hud och hår. Hampaolja är en av de mest balanserade oljor som naturen har att erbjuda. Med den perfekta balansen mellan omega-6 och omega-3 i proportionerna 3:1, har världshälsoorganisationen erkänt hampa som ett livsmedel för optimal balans mellan de essentiella fettsyrorna. Hampaoljan innehåller även samtliga essentiella aminosyror och en hel del vitaminer och mineraler.

Använda hampafröolja i maten

Kallpressad hampafröolja har en vacker grön färg och en god nötaktig smak. Oljan utmärker sig som sagt genom sin perfekta balans mellan de essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6. Hampaolja är känslig för värme och fettsyrorna förstörs vid upphettning, så oljan bör användas kall. Oljan bör även skyddas från ljus och syre för att motverka härskning och en öppnad flaska bör förvaras i kylskåp. Hampafröolja passar utmärkt för att ringla över salladen, eller för att tillsätta i kalla såser och dressingar.

Använda hampaolja för huden och håret

Hampaolja är känd för att vara fördelaktig på torr, irriterad, känslig och oelastisk hud eftersom den innehåller rikligt med essentiella fettsyror. Oljan innehåller även växtsteroler som är bra och vårdande för huden. Massera in på kroppen när huden fortfarande är fuktig efter duschen och din hud kommer lämnas härligt mjuk och återfuktad.

Forskning som leddes av Dr. J. Callaway vid Institutionen för farmaceutisk kemi och klinisk nutrition vid University of Kuopio, Finland, studerade fördelarna med hampfröolja på patienter med atopisk dermatit (eksem). Forskarna rapporterade efteråt att de såg en anmärkningsvärd minskning av klåda och torrhet. Hampaolja kan därför vara värd att prova vid eksem.

Du kan även göra en hårinpackning med hampaolja. Perfekt för torr och irriterad hårbotten och för torrt och livlöst hår. Massera in olja i hårbotten och sen vidare ut i längderna. Vira en handduk om håret och låt verka i minst en timme. Skölj sedan ut och tvätta håret 1-2 gånger med ett naturligt och milt schampo.

Återförsäljare av kallpressad hampaolja hittar du här

Relaterade inlägg:



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Laila februari 13, 2017 kl. 20:34

Det låter ju som en riktig bra olja. Ska jag absolut prova och så bra med fettsyrabalnasen.

Svara

2 Mikaela Bjerring februari 13, 2017 kl. 20:48

Riktigt bra och god är den med 🙂

Svara

3 Simone rettig februari 20, 2017 kl. 14:55

Hej! Jag undrar det där med omega 6. Det ska ju inte vara så jätte nyttigt.
Men man får ju i sig mycket omega 6 i hampa oljan? Eller har jag helt fel.

Svara

4 Mikaela Bjerring februari 24, 2017 kl. 09:52

Omega-3 och omega-6 är dom två essentiella fettsyrorna, vilket innebär att kroppen själv inte kan tillverka dessa. Det är därför livsviktigt att vi får i oss dessa genom kosten i tillräcklig mängd. Det är också viktigt att vi får i oss omega-3 och omega-6 i en bra balans i förhållande till varandra. Omega-6 finns det rikligt av i många livsmedel, så därför är det inte stor risk att vi får brist på denna fettsyra. Omega-3 finns det däremot inte rikligt av i många livsmedel, vilket är anledningen till varför många får brist på omega-3. Det är därför vanligt att man får i sig förmycket omega-6 i förhållande till omega-3 vilket inte är hälsosamt. Därför säger man att det inte är bra att få i sig för mycket omega-6. Hampaolja innehåller en perfekt balans mellan omega-3 och omega-6. Så om man ser på hampaolja som ett enskilt livsmedel så är det en bra källa till de essentiella fettsyrorna.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: