Hantera din stress!

by Mikaela Bjerring on 16 december, 2010 · 0 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg, Energibrist, Hälsa, Kosttillskott, Psykisk hälsa, Stress

Stress är en naturlig del av livet. Det är något som varken kan eller bör undvikas helt. Positiv stress medför utmaningar vilket får oss att utvecklas och växa som människor. Det är däremot den negativa stressen som bryter ner oss och som vi bör undvika att drabbas av.

Hantera stress

Stress är ett psykologiskt fenomen och en anpassningsprocess i kroppen som omfattar alla fysiska och psykologiska reaktioner som kommer från exponeringar och krav från den inre och yttre miljön. Stress brukar delas in i positiv stress och negativ stress. Skillnaden ligger i hur vi lyckas hantera situationen.

Positiv stress

Eftersom stress är människans reaktion på stimulering, så är stress egentligen en väsentlig del av livet. Utan stress – inget liv. Positiv stress är drivkraften i oss. Det är det som får oss att  utmana oss själva och prestera bättre. Det är en stimulering som får oss att växa, övervinna rädslor och nå våra mål. Vi behöver positiv stress i vårt liv.

Så stress är inget man ska undvika, utan man bör istället välkomna utmaningen. Det gäller dock att hantera situationerna och ge sig själv den återhämtningen kroppen och hjärnan behöver för att inte stressen ska slår över och bli negativ.

Negativ stress

När vi talar om att vi bör minska stressen, så menar vi den ”negativa stressen”. Det är när utmaningarna blir för många eller för stora i kombination med tidspress och för lite återhämtning. Hur mycket stress man tål är väldigt individuellt. När stressen blir negativ så går den även ut över privatlivet, vila och sömn, vilket snabbt leder till en ond cirkel.

Negativ stress är väldigt ohälsosamt och sätter hela kroppens kemi ur balans. Negativ stress försämrar prestationen och livskvaliteten på många nivåer. Symptom av negativ stress kan visa sig fysiskt, socialt och psykiskt. Detta innebär t.ex. utmattning, minskad aptit, huvudvärk, nedstämdhet, oro, ångest, sömnbrist och trötthet. Att känna av tvångskänslor, apati eller frustration kan bli ytterligare förödande följder av negativ stress.

Undvik att se dig själv som ett offer

När den negativa stressen börjar ta över är det lätt att börja se sig själv som ett offer. Tätt efter det kommer sedan känslan av hjälplöshet. Kom ihåg att det inte kommer komma någon riddare på en vit häst för att hjälpa dig. Du måste hjälpa dig själv! Att se sig själv som offer förvärrar enbart situationen och den negativa stressen kommer att växa sig starkare – en ond cirkel som kommer snurra snabbare och snabbare och du inte gör något åt det.

Lös en situation i taget

Låt inte tankarna cirkulera på ALLT som du måste göra, mer än det som du i stunden försöker klara av. Gör en lista och ta tag i en sak i taget. Avsluta vad du gör innan du går över till nästa punkt på listan. Du kommer att få mer gjort och inte stressa upp dig i onödan.

Motion

Oavsett hur mycket du har att göra så avsett tid till att motionera. Gå ut och promenera, jogga eller gå till gymmet. Det hjälper dig att ta bort spänningar i kroppen både fysiskt och mentalt. Tävlingsinriktade aktiviteter kan även vara bra och hjälpa dig att fokusera och bli målinriktad på ett positivt sätt.

Ta dig tid för mental avslappning

Glöm inte att även ge din hjärna välbehövlig vila! Det kan vara svårt att fokusera när hjärnan går på högvarv. Mental träning och avslappning är en mycket viktig del av stresshantering. Lär dig ta tis att koppla bort från alla ”måsten” och låt tankarna gå till något som får dig skratta och må bra. Det kommer sedan kännas mycket lättare att hantera alla ”måsten” och ”bekymmer”. Det som innan kändes tufft att ta tag i kanske inte var så svårt ändå.

Kosttillskott vid stress

Vid stress förbrukar kroppen mer näringsämnen. Ett kosttillskott speciellt anpassat för stress kan då många gånger förbättra ditt välmående genom att öka din energinivå och välbefinnande samt förebygga näringsbrist.

Här hittar du: kosttillskott vid stress

Relaterade inlägg:

 KÄLLOR & REFERENSER



(1) Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag. Sidor: 152-153, ISBN: 91-534-2085-3


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: