Känner du av vårtrötthet?

by Mikaela Bjerring on 6 mars, 2013 · 1 comment

in Blogg, Forskning - Studier, Hjärnan - Minnet, Livsstilsförändringar, Psykisk hälsa - välbefinnandet, Sjukdomar - Symtom

Vi är på väg mot ljusare tider, längre dagar och stigande temperaturer. Vi lägger snart den kalla, mörka vintern bakom oss, vilket får många att känna sig piggare, gladare och fulla med energi. Tyvärr är det inte så för alla. För var 5:e svensk betyder denna årstid en jobbig övergång av vårtrötthet eller vårdepression.

Känner du av vårtrötthet?

Vårljuset sätter igång en välgörande hormondusch, men hormonladdningen kan också ha en baksida. Kroppen klarar inte alltid av omställningen när våren kommer. Man kan då drabbas av trötthet, orkeslöshet, med följder som sömnproblem, oro, ångest och även depression. 
Vårtrötthet /depression är relativt vanligt och kan variera i grad och längd. För att motverka eller komma ur detta tillstånd gäller det att få kroppen i balans. Här följer några tips!

  • Motionera! Träning gör att kroppens endorfiner frigörs.
  • Ät varierat och hälsosamt.
  • Se till att få en bra och ostörd sömn.
  • Spendera mycket tid utomhus.
  • Ladda kroppen med extra D-vitamin och Omega-3.

Varför D-vitamin?

D-vitamin kallas även solvitaminet, vilket vi på denna sollimiterade bredgrad ofta lider brist av. D-vitaminet påverkar uttrycket av hundratals gener i de flesta av kroppens celler och har betydelse för både vår fysiska och mentala hälsa. D-vitamin har en stor betydelse för bland annat vårt välbefinnande, och brist kan medföra oro, ångest, nedstämdhet, orkeslöshet och depression. (1)

Varför omega 3
?

Tillräckligt med omega-3 behövs för en mängd olika kroppsfunktioner och inte minst för den psykiska balansen och välbefinnandet. Personer som drabbats av depression och kronisktrötthet har ofta låga nivåer av omega-3 i blodet. (2), (3)

Bra Omega-3 och D-vitamin kan du hitta här

KÄLLOR & REFERENSER


(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 222-224 ,ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Omega-3 fettsyror förbättrar depressionstillstånd: Peet, M, Stokes, C ”omega-3 fatty Acids in the trestment of Psychiatric Disorders” Drugs 2005;65(8):1051-1059

(3) Forskning om depression: Edvards, R Peet M, ShayJ, Horrobin D. ” Omega 3 polyunsaturated fatty acid levels in the diet and in the red bloodcells membraces of depressed patients”. J Affect Disord 1998 Mar;48(2-3): 149-55

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Kikki Sandström Inspiratör o Coach mars 7, 2013 kl. 18:40

Härligt med alternativ för vårtrötta!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: